Proiecte susţinute cu ajutorul fondurilor adunate online. Este ideea pe care a transformat-o în realitate un tânăr orădean, care a lansat o platformă online de crowdfunding. Aici doritorii pot cere finanțare pentru proiecte din orice domenii. Crowdfunding-ul este deja o practică în alte ţări, pe când în România este abia la început.
Student în Anglia timp de trei ani, Andrei Duma a observat că tinerii britanici apelează des la comunitate ca să le fie susţinute proiectele şi cheltuielile legate de studii.
"Dacă aveau o nevoie sau un vis sau orice fel de cheltuială cu universitatea puteau apela la crowdfunding. Ce înseamnă asta? - este că ei puteau cere fonduri de la prieteni, prietenii prietenilor, familie, pentru a-şi îndeplini obiectivul. Şi chiar mergea", povesteşte Andrei Duma, CEO tesusţin.ro.
Reîntors în țară, tânărul de 22 de ani a vrut să le ofere și românilor posibilitatea de a-și îndeplini visele cu ajutorul comunităţii. A primit o finanţare europeană în valoare de 50 de mii de euro şi a lansat platforma online tesusţin.ro.
"În cazul în care ai intrat pe platformă să susţii un proiect. Hai, de exemplu, să intrăm pe proiectul acesta cu Oradea Book Festival, ai proiectul sub formă de prezentare cu logo-ul firmei, în cazul acesta, şi cu video-ul lor de prezentare", a explicat Andrei Duma.
Pe platforma creată de Andrei poate fi postat orice tip de proiect, de la afaceri până la activităţi culturale. Autorul are la dispoziţie maximum 60 de zile ca să atragă suma pe care o dorește. Dacă reușește, achită o taxă de 4% din valoarea proiectului; în caz contrar procentul creşte la 9% din banii pe care i-a strâns.
"Noi pe platformă avem şi un pas de verificare a contului pentru a fi siguri că toţi oamenii care postează sunt şi aceia la care vor merge fondurile respective", a precizat Andrei Duma.
"Nu are niciun cost persoana implicată, doar costuri ce ţin de timp, de strategie, de planificarea respectivei acţiuni", spune Mark Lukacs, specialist în marketing.
Și companiile pot cere finanțare pe platforma orădeanului. Este cazul unei edituri locale.
"Am încărcat un proiect care se numeşte "Oradea Book Festival", pentru că am pornit din dorinţa de a face ceva pentru cultura română, la modul general, şi, mai concret, pentru comunitatea din Oradea", spune Otniel Vereş, directorul unei edituri.
"Eu cred că aici este cheia pentru companii, de ce e bine să se gândească să aplice. Să coboare în comunitate şi să devină cu adevărat utili", susţine Mark Lukacs.
Cei care susțin financiar un proiect, primesc în schimb de la o scrisoare de mulțumire până la un produs. În prezent, pe platforma lansată de Andrei sunt înscrise patru proiecte, iar două primesc deja bani din partea comunităţii.
Reporter: Bianca Firezar
Operator: Constantin Gheorghiţă
Editor web: Adrian Laboş