Cristina Brebu are 40 de ani şi îşi creşte singură cei doi copii minori. Soţul ei a murit în 2014 într-un accident pe Drumul Naţional 79 Oradea - Arad, după ce tirul pe care îl conducea a derapat şi s-a răsturnat la ieşirea din localitatea bihoreană Gepiu. De vină, spune femeia, este alveola de calmare a traficului, care nu permite trecerea în siguranţă a vehiculelor de mari dimensiuni. Ea a dat în judecată CNADNR şi cere despăgubiri morale de 1 milion de euro.
"- De ce credeți că vi se cuvine acestă despăgubire ?
- Mi se cuvine pentru că s-a pierdut viața unui om, tată, soț. Nu trebuia să se întâmple! Am fost la fața locului după accident. Ce am văzut acolo: nesemnalizat cum trebuie, el mergând în spatele unui coleg nu avea cum să observe acele alveole de calmare a traficului", spune Cristina Brebu.
"Ea (alveola - n.n.) este la 200 de metri în afara localităţii. Nu te aştepţi să o vezi şi în al doilea rând nu era luminată. În al treilea rând alveola avea un unghi de 90 de grade", susţine avocatul Mircea Ursuţa.
Procesul verbal al poliţiei rutiere indică viteza ca şi principala cauză a producerii accidentului din 2014. Cu toate acestea, oamenii legii recunosc că şi alveolele de calmare a traficului reprezintă o cauză a producerii accidentelor pe acest drum.
"Cauza principală este viteza, dar ca o cauză secundară avem şi lipsa iluminatului public şi neîntreţinerea în permanenţă a semnalizării rutiere din zona acestor insule", consideră comisarul-șef Silviu Popa, şeful biroului drumuri nationale, Poliţia Rutieră Bihor.
Pe lângă lipsa semnalizării, instructorii auto reclamă şi construcţia alveolelor de calmare, care limitează viteza atât pe sensul de ieşire, cât şi pe cel de intrare în localităţi.
"La ieşirea din localităţi nu ar trebui făcute bucla aceea, pentru că tot în conformitate cu legea trebuie să sporeşti viteza ca să degajezi traficul nu să-l încurci. Sunt o piedică. Am remarcat şi eu asta; cred că e un defect de construcţie de proiectare. Am circulat în Europa şi nicăieri nu sunt făcute ca la noi", susţine Ioan Şanta, directorul unei şcoli de şoferi.
În urma numeroaselor sesizări, CNADNR a decis să modifice bordurile alveolelor, însă nu şi configuraţia lor.
Alveolele de calmare a traficului au fost construite în 2012, odată cu reabilitarea drumului naţional 79. Șoseaua nu a fost încă recepţionată de CNADNR, deşi lucrările de reabilitare s-au finalizat de mai bine de un an. Compania nu a răspuns solicitărilor Digi24 de a-şi exprima punctul de vedere în legătură cu acest nou proces, care va începe în septembrie.
Reporter: Gabriel Bonaciu
Operator: Gabor Szilagyi
Editor web: Adrian Laboș