Gropile de lângă șinele de tramvai din Oradea au o istorie de peste 100 de ani. În 1911, existența lor era menționată într-o scrisoare trimisă primarului orașului de către șeful societății de transport în comun. Mai bine de un secol, problema a marcat generații de șoferi.
"Sunt foarte periculoase și te împing poți să faci și un accident."
"Se taie cauciucurile, poți să derapezi, mai ales iarna."
"Nu este comod pentru orice șofer să treacă peste gropile acelea, tot timpul le ocolim."
După un veac, autoritățile par să fi găsit soluția pentru această problemă. Este vorba despre un utilaj pe care îl pot manevra cel mult patru muncitori. În valoare de 1500 de euro, acesta a fost cumpărat din Polonia şi are un principiu simplu de funcționare: trece peste denivelările formate lângă șine, încălzește asfaltul din zonă la 300 de grade și îl întinde peste gropi, pe care le înfundă.
"Cu acest utilaj simplu și ingenios, care înțeleg că este singurul din țară, am reparat deja mai multe porțiuni", susţine Istvan Csuzi, directorul companiei de transport local din Oradea.
Metoda este foarte economică. Muncitorii nu mai trebuie să închidă zona și nici să folosească utilaje de tăiere, mașini care să toarne asfalt proaspăt ori compactoare de mari dimensiuni.
"Gropile care apar în carosabil să fie reparate pe loc fără ca să trebuiască să facem alte investiții ulterioare", susţine şi Viorel Pop, directorul tehnic al companiei de transport local din Oradea.
Și edilii scapă în acest fel de reclamațiile șoferilor nemulțumiți. Regia de transport din Oradea intenționează să cumpere încă două astfel de utilaje ca să repare toate zonele cu gropi de lângă șinele de tramvai.
Reporter: Bogdan Costea
Operator: Robert Rezmuves
Editor web: Adrian Laboş