Spitalul Judeţean din Oradea are probleme de fiecare dată când sistemul informatic nu este funcţional. Deşi serviciile acordate sunt transmise la nivel central, din cauza erorilor se întâmplă ca acestea să nu fie înregistreze, aşa că nu sunt validate.
"În luna august ne-a invalidat, din cauza nesemnării cu cardul sau a neprevalidării, a neîncărcării pe platforma PIAS, aproape o treime din cazurile de spitalizare continuă, ceea este echivalent a 15 miliarde de lei vechi", susţine Emilia Drâmbărean, şefa oficiului de calcul al Spitalului Judeţean Oradea.
Situaţia este identică şi în cazul medicilor de familie. Aceştia reclamă faptul că sistemul nu recunoaşte ca valabile adeverinţele de asigurat eliberate chiar de CAS. Din această cauză, deşi furnizorii acordă serviciile medicale, nici acestea nu sunt validate de sistem.
"A consulta pacientul care nu are card, dar are adeverinţă înlocuitoare a cardului, este o prevedere legală şi nu putem să înţelegem de ce, dacă este aşa, nu este validat serviciul respectiv", se întreabă Daciana Toma, medic de familie.
"Se pare că a existat sau există încă în curs de rezolvare o disfuncţie în sistemul informatic naţional, care sistem nu recunoaşte aceste adeverinţe", spune Ana Dorina Popa, preşedinta Asociaţiei Medicilor de Familie Bihor.
Cei de la CNAS spun însă că problemele s-au rezolvat şi că furnizorii pot să acorde servicii în sistem offline; ulterior acestea vor fi înregistrate.
"Ceea ce înseamnă că va introduce cardul în cititor, va rămâne o amprentă locală în computerul furnizorului respectiv, iar în termen de 72 de ore, de la acordarea acelui serviciu, în momentul în care sistemul este din nou funcţional, serviciul va fi urcat din nou în sistem", a explicat Mihaela Tănase, purtătorul de cuvânt al CNAS.
De la 1 septembrie, serviciile medicale sunt validate şi se decontează doar pe baza cardului de sănătate sau a adeverinţei care atestă calitatea de asigurat.
Reporter: Anca Deac
Operator: Constantin Gheorghiţă