La una din ieşirile din Oradea, pasagerii care aşteaptă sosirea cursei regulate sunt abordaţi de persoane care le oferă contra cost transport către destinaţie. Pentru serviciu pasagerii trebuie să achite binevoitorului care ii primeşte în maşina o sumă similară cu cea a unui bilet la autobuz.
"- Unde mergeţi ?
- În Salonta !
- Mergeţi încolo ?
- In Salonta mergeţi ?
- Nu mergeţi ?
- Nu pot !
- De câţi aveţi nevoie ?
- De patru !
- Cât e până la Salonta ?
- Ca la autobuz, 7 lei !
- 7 lei de persoană ?
- Da."
Altă ieşire din oraş, o abordare diferită. Maşinile particulare opresc direct în staţia de autobuz, unde călătorii se luptă să prinda un loc liber.
"- Unde merge ?
- Pană în Tămăşeu !
- Şi mai aveţi loc ?
- Nu mai am, sunt plin."
Polițiștii locali spun că, de regulă, "conducătorii care desfăşoară activitatea de transport persoane fără a fie autorizaţi în acest sens au fost identificaţi cu precădere în staţiile OTL sau la ieşirile din municipiul Oradea".
"Pentru companiile de transport care deţin licenţe de transport, pirateria este o pagubă în bugetul fiecărei firme", confirmă Viorel Pop, directorul tehnic al companiei de transport local Oradea.
Pentru a stopa fenomenul timp de două zile poliţişti comunitari au efectuat numeroase controale și razii. "Au fost verificaţi conducătorii care desfăşoară activitatea de transport persoane care îmbarcă şi debarcă călătorii în alte locuri decât cel prevăzute de reglementările în vigoare", susține Monica Ambro, purtătorul de cuvânt al Poliţiei Locale Oradea.
Fenomenul se dovedeşte a fi unul cu tradiţie în Oradea. În arhivele Companiei de transport local practica e consemnată înca din 1929, când regia de transport a înregistrat pierderi din cauza drumurilor proaste şi a concurenţei neloiale a particularilor.
reporter: Bogdan Costea
operator: Darius Pop