Elevi agresivi, care jignesc ori îşi intimidează colegii - sunt cazuri întâlnite des în şcolile din ţară. Specialiştii vorbesc despre un adevărat fenoment al comportamentelor violente, pe care l-au denumit bullying. Ca să prevină şi să combată astfel de episoade agresive, profesorii unei şcoli din Oradea au realizat o acţiune prin care elevii de clasa a opta au fost informaţi despre riscurile acestui tip de comportament.
Deşi nu are o traducere exactă în limba română, cuvântul bullying defineşte comportamentul negativ, agresiv şi intimidant cu care elevii se întâlnesc frecvent în cadrul şcolii.
"Se hărţuiesc unul pe altul: fie că folosesc forma verbală, spun cuvinte jignitoare, porecle, fie că forma fizică. Există chiar ameninţări care se soldează cu agresiune fizică: dacă nu-mi dai o să păţeşti lucruri de genul acesta", explică prof. Cristina Hegheduş, consilier şcolar în cadrul şcolii "Oltea Doamna" Oradea.
Psihologii spun că acest gen de agresiune poate avea consecinţe severe pentru viitorul copiilor. Este motivul pentru care specialişti în psihologie şi prevenire, dar şi profesori au discutat cu elevii riscurile, dar şi modalităţile de prevenire şi stopare a fenomenului de bullying.
"Ne dorim să informăm copii cu privire la acest fenomen, indiferent de felul în care sunt ei afectaţi ca agresori ca agresaţi sau chiar ca simpli spectatori. Elevii să ştie cum să ia atitudine ce trebuie să facă în aceste situaţii", susţine Patricia Faur, coordonatorul proiectului.
Specialiştii în prevenire asociază fenomenul agresiunii între elevi cu consumul de droguri.
"Agresorul poate să sufere de anumite probleme ale structurii psihice; pe de altă parte victima poate să sufere anumite traume care, tot aşa, să ducă la generarea unor comportamente de genul consum de droguri", a detaliat Axinte Bogdan, specialist în prevenire CPECA.
În cadrul proiectului derulat de şcoala "Oltea Doamna" din Oradea au beneficiat de sfaturi şi îndrumări peste 100 de elevi din clasele a VIII-a.
Reporter: Bogdan Costea
Operator: Florin Lucuţa