Întors de Paşte acasă, în Salonta, oraşul unde s-a născut în urmă cu aproape patru decenii, Marian Crişan ne-a primit în locul în care familia sa păstrează şi acum casetele video adunate de-a lungul a 30 de ani. Regizorul povesteşte că s-a îndrăgostit de film încă din copilărie, datorită tatălui său.
"Taică-meu era pasionat de film şi colecţiona casete video. Era o piaţă întreagă naţională, o piaţă neagră de unde procurai casete video. Cine mergea la Bucureşti, acolo era centru, aducea 10 casete de la Bucureşti la Oradea, iar la Oradea se copiau încă o sută şi din alea o sută încă o mie şi aşa se răspândeau."
Marian Crişan îşi aminteşte că în adolescenţă îşi câştiga banii de buzunar cu ajutorul casetelor video.
"Aveam deja 15 ani, 16 ani şi făceam un ban eu cu frate-meu: copiam casetele astea pe care le aveam noi, le răspândeam mai departe. Aveam 2 sau 3 aparate video pe care copiam casete."
Pe o cameră video a pus mâna prima dată tot datorită tatălui său, la sfârşitul anilor '80.
"Filmam şi după aceea am început să montăm ce filmam pe două videouri. Pe o casetă era filmarea şi pe cealaltă casetă făceam un fel de edit. Tăiam bucăţile, le aranjam cumva într-o ordine, cu o logică a lui, într-un fel de montaj şi aranjam asta şi pe muzică", îşi aminteşte regizorul.
În ultimii ani de liceu le-a spus părinţilor că vrea să urmeze facultatea de film. Şi-a urmat visul, iar în 1999 a absolvit Universitatea de Artă Teatrală și Cinematografică din Bucureşti. Iniţial a realizat doar scurtmetraje, iar în 2008 a dat prima lovitură cu "Megatron", film distins cu premiul "Palme D'Or" la Festivalul de la Cannes. De succes s-a bucurat şi primul său lungmetraj, "Morgen", care a primit patru premii la Festivalul de la Locarno. Pelicula a fost şi propunerea României la Premiile Oscar, la categoria "Cel mai bun film străin".
"După Palme d'Or e mai uşor să continui, pentru că ai mai multă atenţie şi orice regizor îşi doreşte asta, să capete atenţie şi atenţia o primeşti prin premii", recunoaşte Marian Crişan.
Chiar dacă a cunoscut succesul cu producţiile sale, regizorul bihorean este dezamăgit că filmele româneşti nu-şi găsesc locul în cinematografele de la noi.
"Nu avem un sistem de distribuţie pentru filmul românesc. Luptăm aşa, cu proiectorul în portbagaj, mergem de-a dreptul, trebuie să circuli tu cu filmul să ţi-l proiectezi în oraşe."
Ultimul film al lui Marian Crişan, lansat în luna februarie, este "Orizont", o ecranizare după nuvela "Moara cu noroc" a lui Ioan Slavici, selecţionată deja la mai multe festivaluri din întreaga lume. Cât despre următorul său proiect, regizorul bihorean spune doar că se va concretiza în următorii 2-3 ani, iar acţiunea acestuia se va petrece tot în oraşul natal.
Reporter: Anca Deac
Operator: Florin Lucuța