Raul Bocioc este asociat într-o firmă de producţie publicitară din Oradea. Anul trecut, s-a trezit cu o somaţie de la banca Raiffeisen prin care era înştiinţat că este datornic într-o linie de credit pe care o ştia închisă.
"Am ajuns să mergem la bancă să cerem extrase de cont pentru toate conturile pe care le ştiam că le avem la ei şi am descoperit că toate extrasele de cont primite în 2013 erau false", spune orădeanul.
Aşa a descoperit că o funcţionară a băncii făcea tranzacţii fără cunoştinţa titularului de cont. Un alt client a rămas fără 48 de mii de lei, după ce aceeaşi funcţionară i-ar fi cerut banii drept garanţie pentru deschiderea unei linii de finanţare.
"De acolo s-a spart buba, că furnizorul la care trebuia să facem plata nu şi-a primit banii. M-a întrebat unde sunt banii. Am mers la bancă să întreb ce s-a întâmplat. Doamna ce a făcut procedurile a spus că e în concediu şi am aflat că banii ce i-am depus nu mai sunt şi nu îmi este aprobată niciun fel de linie de credit", susţine Kornya Ioan Csongor, reclamant.
Clienţii spun că au primit extrase de cont şi ordine de plată false în care nu apăreau tranzacţiile reale făcute de funcţionară în numele lor. Ele pot fi însă foarte uşor detectate, printr-o simplă verificare a sistemului informatic.
Arthur Weber, inginer IT: "Orice astfel de tranzacţii pe care sistemul paralel le poate face de filtrare, de ştergere se pot vedea in jurnalul de tranzacţii al bazei de date."
"Este o problemă de ordine internă a băncii, ea trebuia să-şi verifice angajaţii, pentru că practic exista o evidenţă dublă, acte care veneau la client, acte care se întâmplau în realitate, operaţiuni bancare. Banca a greşit: în momentul în care a descoperit această problemă trebuia să-şi asume pierderile minime", consideră Mircea Ursuţa, avocatul unui client al băncii.
Reprezentanţii băncii Raiffeisen se apără şi spun că verifică activitatea angajaţilor, dar nu exclud o eventuală scăpare.
"Pentru a preveni astfel de comportamente ale angajaţilor, Raiffeisen Bank are implementate sisteme de monitorizare şi control şi de cele mai multe ori eventualele operaţiuni frauduloase sunt descoperite în urma unui control intern. Însă, indiferent de cât de eficient ar fi controlul, persoanele rău-voitoare, la un moment dat, produc breşe."
Păgubiţii sunt acum într-o situaţie care pare fără ieşire.
"Din cauza acestei linii de credit pe care noi o ştiam închisă suntem băgaţi în biroul de credit, suntem ameninţaţi cu executarea silită, care, dacă va începe, ne va goli toate conturile", se teme Raul Bocioc.
"Poliţiştii de investigare a criminalităţii economice efectuază cercetări în cauză, urmând ca la finalizare să se facă propunere corespunzătoare prin parchet", a declarat subcomisarul Alina Dinu, purtătorul de cuvânt al Poliţiei Bihor.
Până acum şase firme şi trei persoane fizice au depus plângere împotriva funcţionarei băncii.
Reporter: Bogdan Costea
Operatori: Robert Rezmuves, Joszef Feher
Editor web: Adrian Laboş