Elevii români recunosc că internetul reprezintă mai mult o modalitate de distracţie decât o sursă de informare.
"Îl folosesc pentru a socializa, pentru a mă uita la filme."
"Pariuri sportive, scoruri la fotbal."
"Pe reţelele de socializare, caut informaţii utile, urmăresc tutoriale."
Problemele cu care se confruntă tinerii se regăsesc în ghidul de utilizare a internetului, elaborat de fundaţii de protecţie a copiilor. Acesta oferă soluţii pentru evitarea unor situaţii în care tinerii sunt hărțuiţi online sau le sunt folosite datele personale.
Ghidul tratează şi teme sensibile, precum expunerea copiilor la imagini cu caracter sexual. O treime dintre elevii chestionaţi în cadrul unor studii de specialitate au recunoscut că au accesat astfel de siteuri, dar numai 12% dintre părinţi spun că ştiau de preocupările adolescenţilor.
"Există şi persoane care chiar în timpul orelor accesează anumite siteuri interzise, sunt elevi care din curiozitate intră pe site-uri sau încearcă să spargă parola unor instituţii", dezvăluie prof. Daniel Negrean, şeful Inspectoratului Şcolar Judeţean Bihor.
În astfel de cazuri, dascălii au puţine soluţii.
"Am luat măsura reţinerii telefonului mobil până la finalul semestrului pentru că se stă pe internet chiar şi în ore", spune prof. Virgil Blage, directorul Colegiului Partenie Cosma din Oradea.
Ghidul are 170 de pagini și a fost avizat de Ministerul Educației. El va fi distribuit în școli din următorul an de învăţământ și va fi discutat în cadrul orelor de dirigenție. Până atunci profesorii și părinții îl pot consulta gratuit pe site-ul www.sigur.info.
reporter: Claudiu Mihuț
operator: Gabor Szilagyi
editor web: Adrian Laboș