Deschiderea pieţei din Japonia pentru firmele româneşti se datorează capacității creatorilor români de a se adapta la tendinţele modei. Cu preţuri mici comparativ cu alte ţări, producătorii de la noi reşesc să se impună din ce în ce mai uşor pe pieţe inaccesibile până în urmă cu doar câţiva ani.
„Noi avem posibilitatea de a crea modele originale care sunt apreciate. Preţul de cost în România poate e mai mare decât preţul produsului chinez ieftin dar raportul preţ calitate este destul de bun şi cred că japonezii pot aprecia lucrul ăsta”, a explicat Gheorghe Pleşu, preşedinte Asociaţia Oamenilor de Afaceri Iaşi.
Consumatorul japonez se uită mai întâi la calitate şi apoi la preţ, spun producătorii. Aşa se explică de ce multe fabrici din ţară lucrează numai pentru export. O pereche de pantofi costă aproximativ 50 de euro, în timp ce ghetele pentru iarnă pot ajunge şi la 120 de euro perechea.
„Japonezii caută foarte mult Made in Europa. Plac colecţiile româneşti creative care nu mai au nicio problemă să concureze cu alte colecţii din Italia sau din Franţa. Şi nivelul calitativ al produselor este foarte bun, este apreciat. Un alt atu este că preţul la aceste produse de colecţii creative este foarte bun”, a spus Angela Vasiliu Dimitriu, preşedinte patronatului „Sfera Factor”.
În industria românească de încălţăminte, confecţii şi produse de marochinărie lucrează în prezent peste 45.000 de persoane, fiind una din cele mai dezvoltate ramuri ale industriei româneşti.