Un milion de euro anual costă întreţinerea parcului auto al Regiei de Transport Craiova. Adică echivalentul a cinci autobuze nou-nouţe. Banii se duc pentru a menţine măcar în stare de funcţionare autobuzele foarte vechi cu care operează regia. Alte zeci zac stricate şi abandonate în parcul auto şi sunt folosite doar ca piese de schimb. Achiziţia de autobuze noi va mai întârzia din cauza unor contestaţii depuse la licitaţia de cumpărare.
Marin Pipiocea are 56 de ani şi lucrează de mai bine de 14 ani ca şofer pe autobuzele de la RAT. Nu de puţine ori i s-a oprit autobuzul în stradă sau a adus piese de acasă, pentru a repara maşina pe care o conduce.
„Ne-am dus, de exemplu, pe unde se mai fac casări, ştiţi, dezmembrări, ne mai ducem pe acolo, mai luăm câte o piesă, ce să facem”, spune Marin Pipiocea, şofer
Autobuzle RAT se defectează zilnic, pentru că sunt foarte vechi şi nu mai fac faţă exploatării continue. De multe ori, în service sunt mai multe autobuze decât pe trasee.
„Parcul de 159 de autobuze, avem 131 active”, a precizat Ion Şaptelei, şef secţie parc auto
Conducerea regiei găseşte cu greu piese de schimb pentru autobuzele care au chiar şi 30 de ani vechime şi pentru care nu se mai fabrică piese.
„Am avut şi situaţii în care am apelat la dezmembrări auto, să putem rezolva unele situaţii”, a spus Radu Preda, directorul RAT Craiova.
Craiovenii sunt nemulţumiţi de condiţii, însă nu au ce face. „Ăsta este de pe vremea lui Ceauşescu, e autobuz foarte vechi, care chiar nu creează condiţii nu zic optime, nici măcar aşa, să fie decente”, spune o femeie.
Achiziţiile de piese de schimb sunt dificile, pentru că RAT Craiova are un parc auto cu mărci diferite şi ar trebui să-şi caute furnizor pentru fiecare autobuz în parte. Licitaţia de autobuze noi este blocată în acest moment de câteva contestaţii depuse la Consiliul Naţional de Soluţionare a Constestaţiilor.