De şase ani, fabrica de automobile din Craiova se numeşte Ford. Pe 21 martie 2008, constructorul american a preluat oficial uzina din Bănie, moment care a dat mari speranţe întregii regiuni. După numeroase transformări, Ford a reuşit să producă în Bănie autoturisme şi motoare de înaltă performanţă, însă criza de pe piaţa auto a adus şi momente dificile. De mai bine de jumătate de an, 60% dintre angajaţi sunt trimişi periodic în şomaj tehnic, iar vânzările de maşini merg greu. Lucrătorii de la Ford Craiova sunt totuşi încrezători în viitorul lor şi speră şi la un nivel de salarizare mai bun.
Speranţele legate de investiţia Ford în România au fost confirmate în mare parte. Deşi au venit cu unele întârzieri, angajamentele Ford au dus la producţia unui model de succes B-Max, după producţia utilitarei Transit Connect. Producţia de motoare a susţinut din plin activitatea de la uzina din Craiova. EcoBoost de 1 litru a fost desemnat doi ani la rând drept cel mai bun motor din lume. Aproape 4.000 de angajaţi privesc acum către viitor, într-un moment în care fabrica trece prin greutăţi privind vânzările pe piaţa auto.
“Ştiu că multă lume zice că pe termen scurt Fordul o să plece, o să reducă producţia, o să dea afară din angajaţi, dar nu prea este cum spune lumea”, spune un angajat.
“La Piteşti merge mult mai bine decât la noi, din câte suntem informaţi şi noi. Ne pare rău că suntem în situaţia în care suntem. Sperăm să-i ajungem şi noi din urmă, să se schimbe modelul de maşină”, spune un alt angajat.
Ford Craiova a marcat la începutul anului 2014 şi două momente speciale: producţia a 250.000 de motoare şi a 100.000 de modele B-Max.
Sindicaliştii de la Ford spun că un nou model de serie ar putea relansa fabrica de la Craiova.
“Să facă tot posibilul să găsească soluţia în aşa fel încât să aducă un model de serie pentru că, după cum ştiţi, noi producem la Craiova un model de înaltă tehnologie, dar este model e nişă”, este de părere Ion Şuinea, preşedintele Sindicatului Independent Ford România.
Conducerea Ford România nu poate face previziuni despre piaţa auto şi spune că măsurile luate privind oprirea producţiei sunt normale în această situaţie.
“Nu are sens să avem autovehicule pe stoc şi să nu le vindem. Aşa că a trebuit să facem asta şi încă o facem, dar nu este nimic special, este ceva ce se întâmplă în toată lumea”, a precizat Jan Gijsen, preşedintele Ford România.
Ford Craiova are în prezent un ritm de producţie de 70.000 de maşini pe an, deşi capacitatea poate asigura 300.000 de autovehicule anual. Fabrica de motoare în schimb produce în jur de 1.000 de propulsoare pe zi, aproape de capacitatea maximă. O veste bună a venit la începutul anului, odată cu lansarea noului model Ford Focus. Cea mai vândută maşină din lume va avea o variantă de motorizare echipată cu propulsoarele de la Craiova.