Dacă vrei să mergi pe două roţi prin Constanţa, nu ai pe unde să o faci decât printre automobile. Cel mai mare oraş românesc de la malul mării este o urbe neprietenoasă cu bicicliştii.
"Soluţia nu este să se facă şosele mai multe sau şosele mai largi. Soluţia este să creeze alternative la transportul cu autovehiculele", a spus un biciclist.
Singura rută specială pentru biciclete amenajată, până astăzi, de municipalitate a fost amplasată în Mamaia, paralel cu aleea de promenadă din staţiune. Dacă ar ajunge pe acolo în sezonul estival, bicicliştii ar trebui să facă slalom printre maşini parcate şi turişti neobişnuiţi cu prezenţa lor.
"Ştiu că s-au cheltuit nişte bani destul de mulţi pentru realizarea acelei piste. E destul de ciudat construită", a declarat un alt biciclist.
Andrei Chivu, arhitect: E o pistă dublu-sens, care nu respectă niciun fel de normă de proiectare. Minimum de lăţime este de 2,50 metri - pentru o viteză de 30 de kilometri pe oră. Practic, acea pistă a fost făcută ca noi să ne certăm cu, noi, bicicliştii, cu pietonii.
Concluzia:
Victor Maxim, iniţiator proiect parcare pentru biciclete în Constanţa: Oraşul Constanţa, la ora actuală, nu are amenajat niciun kilometru de pistă de biciclete profesional.
Chiar dacă bicicliştii nu au rute speciale pentru ei, autorităţile locale au cerut finanţare europeană pentru... staţii de biciclete. Primăria are un proiect, împreună cu administraţia din oraşul bulgăresc Balcic, care prevede construcţia a 30 de astfel de platforme în oraş.
Valoarea totală a investiţiei se ridică la 1,5 milioane de euro, cea mai mare parte, bani de la Bruxelles. La vecinii de la sud, staţiile sunt gata şi funcţionează. La Constanţa, sunt întârzieri majore.
Ani Merlă, director executiv Primăria Constanţa: Există o mică problemă, în acest moment, cu constructorul platformelor, care, din informaţiile noastre, a intrat în insolvenţă. L-am invitat la o discuţie la Primărie, să vedem dacă mai poate lucra sau dacă antamăm o altă licitaţie.
Termenul iniţial de finalizare a proiectului era noiembrie 2014. Din cauza întârzierilor, a fost prelungit până în august 2015 şi, apoi, până în decembrie 2015. Dacă nu va fi gata până la 1 ianuarie 2016, administraţia locală va trebui să realizeze lucrarea cu bani de la buget.
reporter: Adrian Herţa
operatori: Cătălin Vârban, Mihai Ciobanu