Plajele din Mamaia Sud, Constanța și Eforie urmează să fie lățite cu 60, până la 100 de metri. Nisipul va fi adus treptat, din largul mării şi pus pe ţărm, în zonele cele mai afectate.
Paul Greavu Digi24 Constanța: "Eroziunea este foarte vizibilă pe această porțiune, iar limba de nisip s-a redus la doar câțiva metri. După terminarea lucrărilor, programată pentru finalul anului viitor, plajele vizate se vor lăți cu cel puțin 60 de metri."
"Perfect! Din punctul meu de vedere este ideal, pentru că există șansele ca plaja să se mențină și nu există riscul să nu mai avem plajă.", au spus constănţenii.
În prima etapă, în afară de plaje sunt refăcute şi digurile de protecţie. Costurile se ridică la 170 de milioane de euro. 85 la suta sunt bani comunitari, iar restul sumei este suportata de stat.
De lucrări de ocupă olandezii de la Van Oord. Ei au câştigat licitaţia internaţională organizată de statul român.
Marieta Iorga, purtător de cuvânt ABADL: "Este o firmă internațională specializată în astfel de lucrări, lucrări hidrotehnice și a început lucrarările la 1 august 2013."
O a doua etapa pentru stoparea eroziunii este programata pentru perioada 2014-2020, cand constructorii olandezi vor continua refacerea celorlalate plaje de la Navodari pana la Vama Veche, plus constructia de noi diguri si refacerea celor vechi, lucrare care ar putea ajunge la 500 de milioane de euro.
Marieta Iorga, purtător de cuvânt ABADL: "Este vorba de un proiect de protecție și reabilitare a zonei costiere, care a început în urma unui Masterplan. Este vorba de o strategie pe termen scurt, mediu și lung. Menționez că plajele românești se vor mări cu 33 de hectare."
Firma olandeză mai are un contract în derulare şi cu Adminstraţia Porturilor Maritime, pentru prelungirea digului de larg din Portul Constanţa cu puţin peste un kilometru.
Până să fie declarată câştigătoare, compania olandeză a fost plimbată timp de 3 ani prin instanţe de concurenţii care au participat la licitaţia organizată de statul român în 2010.
Contractul în valoare de 125 de milioane de euro este asigurat în proporţie de 85% din fonduri europene, iar restul banilor sunt suportaţi de la bugetul naţional.
Gigantul olandez Van Oord dezvoltă proiecte de orice mărime şi complexitate, oriunde în lume şi este constructorul care a proiectat insula sub forma de palmier din Dubai.
reporter: Paul Greavu
operator: Cristian Caciauna
editor web: Anca Medrea