Presupusul submarin se află în zona Jupiter, la mai puţin de 10 kilometri de ţărm. Este în poziţie oblică, scufundat la o adâncime cuprinsă între 37 şi 45 de metri. Aproape jumătate din corp este blocat în nisip.
Glicherie Caraivan, manager de proiect la Institutul Naţional GeoEcoMar: "Se conservă bine şi arată frumos pe sonogramă. Se vede turela. Daunele nu se ştiu. Nu a fost investigat direct."
Cercetătorii marini au pornit deja într-o expediţie ce va dura 8 zile pentru a încerca să afle misterul care învăluie nava.
Constantin Chera, arheolog la Muzeul de Istorie Naţională şi Arheologie Constanţa: "Astfel de cercetări au oarecare dificultăţi în primul rând materiale, pentru că o astfel de cercetare presupune resurse materiale importante iar, pe de altă parte, sunt legate de factorul natural."
La Capu Midia, la peste 20 de kilometri în larg, a fost identificat şi submarinul sovietic Ştiuca 213. El este responsabil pentru scufundarea, în apele turceşti, a unei nave care transporta 800 de evrei români fugari care voiau să ajungă în Palestina. Poate cel mai bine conservată epavă este cea a distrugătorului sovietic Moskva, a cărui misiune era să distrugă Portul Constanţa. Nava a fost anihilată de distrugătoarele Regina Maria şi Mărăşeşti în iulie 1941.
Oana Manoilă, reporter Digi24 Constanţa: "După 74 de ani, epava distrugătorului sovietic Moskva a fost găsită aici, între Agigea şi Eforie. Se află undeva la peste 20 de km în larg, scufundată la 50 de metri în adâncuri. Scheletul exterior, blindajul şi tunurile navei cu o lungime de peste 120 de metri se văd foarte bine."
Marea Neagră este un adevărat cimitir subacvatic, iar profanarea lui se pedepseşte cu închisoarea de la 3 până la 10 ani. Specialiştii au cartografiat zona litorală: sunt 38 de de epave descoperite până acum, majoritatea din secolul al XX-lea. Toate acestea se vor constitui într-un muzeu subacvatic al Mării Negre care va putea fi vizitat de amatorii de scubadiving.
Cosmin Brânzanu, instructor de scufundări: "E spectaculos să intri într-un alt mediu, să respiri sub apă şi să vezi o navă care nu mai seamănă cu ce a fost odată, în realitate. Acolo, după câţiva ani sau zeci de ani, probabil, se transformă."
Multe dintre epavele aflate la cel mult 20 de metri adâncime pot fi vizitate. Turiştii au însă nevoie de un curs de scufundări care costă în jur de 1.000 de lei.
reporter: O. Manoilă/A. Medrea
operator: A. Brînzaru/M. Ciobanu