Grigore Ilea are 65 de ani şi predă de peste 30 de ani la Liceul Teoretic "Gheorghe Şincai" din Cluj-Napoca. Deficitul de profesori de limbă germană este doar unul dintre motivele care l-au determinat să rămână în învăţământ.
"Este motivul acesta sentimental, faptul că eşti într-o şcoală 34 de ani şi deodată nu mai mergi, deci te-ai retras. Această ruptură brutală zic eu, deci pe undeva zici se poate, accepţi acest lucru şi în ultimul rând ar fi acela că ai sentimentul că mai poţi, mai eşti util", spune profesorul.
Dascălul ar vrea să se stabilească în Statele Unite, acolo unde se află familia sa, dar, deocamdată, dragostea pentru catedră este mai puternică.
"Dacă se mai poate, poate un an de zile, mai mult de atât nu cred. Nu cred, pentru că va trebui totuşi să plec, dar numai din motive familiale, deci nu profesionale. Dar iar nu se ştie, dacă aceşti copii nu te lasă şi te simţi foarte bine, eşti sănătos, şi la minte şi la trup, atunci eşti spiritual şi lucrurile sunt ok", spune Grigore Ilea.
Reprezentanţii Inspectoratului Şcolar spun că dascălii în vârstă sunt bineveniţi în sistem, mai ales că după examenele de titularizare au rămas destule posturi pe care profesorii tineri au refuzat să le ocupe.
"În primul rând au fost posturi libere, pe de altă parte este o completare a veniturilor pe care pot să le aibă, pentru că este vorba de un cumul şi pe de altă parte, haideţi să fim corecţi: este o continuare a activităţii unor persoane care pot, în continuare, să ofere ceva sistemului din care au făcut parte", precizează Valentin Cuibus, inspector şcolar general al ISJ Cluj.
Dascălii pensionari care s-au întors la catedră reprezintă doar puţin peste 2% din totalul celor 7.600 de profesori din judeţul Cluj.