Proiectul, denumit strategic Transilvania Nord, îşi propune să lege printr-o reţea de drumuri moderne, oraşe şi comune din Transilvania, în care trăiesc peste 800.000 de oameni. Este vorba de şosele din judeţele Cluj, Sălaj, Bistriţa-Năsăud, Satu Mare, Maramureş şi Bihor.
"Valoarea estimată a acestuia este de 459 de milioane de euro, cu o lungime de 820 de kilometri şi cu o populaţie totală deservită de 811.000 locuitori", a declarat Marcel Boloş, directorul Agenţiei de Dezvoltare Regională Nord-Vest.
Reprezentanţii judeţului Cluj au profitat de acest proiect pentru a îmbunătăţi legăturile cu Alba şi Maramureş. În total, în planul de reabilitare sunt incluşi 179 de kilometri de drumuri din judeţ.
"Ca strategie, ne-am gândit să fie o cale alternativă drumurilor existente şi posibilei autostrăzi. Este foarte important să realizăm această investiţie din fonduri europene, deoarece îmbunătăţeşte foarte bine fluxul de circulaţie", a precizat Vakar Istvan, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Cluj.
Prioritare în cazul judeţului Cluj sunt două drumuri care aşteaptă să fie asfaltate de mai bine de 10 ani. Acestea ar putea fi folosite ca o rută alternativă pentru centura ocolitoare Vâlcele - Apahida.
"Sunt două drumuri, care ar da o gură de oxigen comunei noastre. Suntem o comună, care de la Gheorgheni pe drumul judeţean 103G, avem 15 kilometri până în Cluj. Microbuzele care fac transportul navetiştilor să ştiţi că marea majoritate ne abandonează, datorită drumurilor impracticabile", a spus Nicolae Făgădar, primarul comunei Aiton.
"Sunt gropi. Eu mă duc acum până la Aiton şi fac cam jumătate de oră cu tractoraşul mic, dar necesită şi e bine să fie făcut cu asfalt", a declarat un şofer din satul Gheorgheni.
"Practic nici nu se prea poate circula. Maşinile după o perioadă mai lungă de transport pe tronsonul respectiv, necesită schimbări la bucşe, la direcţie, la absolut tot", a mai spus un bărbat.
În paralel cu lucrările din judeţul Cluj vor fi reabilitate drumuri şi din celelalte cinci judeţe. Maramureşul a introdus în proiect cel mai mare număr de kilometri ce trebuie modernizaţi, respectiv 180, iar Sălajul cei mai puţini, 92 de kilometri. Lucrările vor fi finanţate din banii europeni alocaţi României în perioada 2014-2020.