Suntem în comuna Şercaia, chiar la intersecţia cu Drumul Naţional 1. Nici nu plecăm din faţa Primăriei că deja începe coşmarul. Trotuarele sfărâmate, şanţurile aproape inexistente, gropile, fisurile şi denivelările din şosea ne dau impresia că suntem într-un loc părăsit. Localnicii sunt disperaţi de starea drumului. În zonă trec zilnic zeci de camioane iar şoseaua nu este făcută să reziste la asemenea sarcini.
"În mare parte s-a crăpat din cauza fisurilor provocate de circulaţia grea, cisterne...", localnic.
"Se simt chiar aproape zilnic, chiar am zis: Doamne, când trec maşini, zici că e cutremur!", localnic.
Şoferii s-au săturat să se plângă. Mulţi au cerut Primăriei să rezolve problema drumului iar cei care nu sunt din partea locului preferă să îl ocolească.
"Zilnic circul aici. Şi cum e? Cam rău, mai ales traversarea căii ferate, e foarte ridicat, denivelat", şofer.
"V-aţi stricat maşina pe aici? Bineînţeles că se strică şi, în plus, nu curge apa de pe şanţuri, tot timpul sunt bălţi şi din cauza asta se strică asfaltul mai repede", şofer.
"La ieşirea din comuna Şercaia, înspre satul Vad, şoferii sunt întâmpinaţi de aces panou pe care scrie mare că, pe o distanţă de aproape 50 de kilometri, drumul este deteriorat. Suntem avertizaţi că drumul are denivelări şi ni se recomandă să circulăm cu 40 d ekilometri pe oră", Sorina Secelean - reporter Digi24.
Primăria nu are ce face. Drumul e naţional şi, legal, este imposibil să investească vreun leu în reabilitarea sa.
"Este o oglindă proastă pentru noi, pentru comună şi, bineînţeles, incomodă. Mi-au promis că sunt în întocmirea documentaţiei de prioect tehnic, pentru a scoate la licitaţie. Când se va întâmpla asta, e greu de spus", Cristinel Paltin - primarul comunei Şercaia.
Situaţia este aceeaşi în fiecare localitate prin care trece drumul. Majoritatea sunt sate cu un potenţial turistic foarte ridicat, unele la umbra Făgăraşilor, altele înfipte în coasta Pietrei Craiului.
"Ce spun turiştii care ajung aici? Se minunează de locurile pe care le văd, dar în schimb se plâng foarte mult de drumurile proaste, gropi, maşini bune care evită să ne viziteze, în ideea că îşi deteriorează maşina", Nicolae Popa - proprietar pensiune.
Următoarea localitate este Poiana Mărului, cu gospodriile cocoţate pe vârfuri de deal şi peisaje care taie respiraţia. Coborâm, însă, la realitate, când maşina încpee să ne scuture din nou.
DN73 A fusese anunţat în planul de reparaţii al CNADNR încă din mai 2014, cu turnare de covor asfaltic pe o porţiune de 32 de kilometri, lucrare estimată la 6 milioane de euro. În octombrie, anul trecut, Compania a demarat procedurile pentru reabilitarea integrală a şoselei. Momentan a lansat doar licitatia pentru documentaţia tehnică, pentru care exista un termen de 36 de luni. Concluzia? Ar putea dura cel puţin doi ani până când se vor face reabilitări majore pe acest drum naţional.
Reporter: Sorina Secelean
Imagine: Robert Piticu