Orașul care nu-și mai suportă turiștii: „Invazie de mortadella”
După Barcelona și Veneția, locuitorii unui alt oraș se revoltă împotriva invaziei de turiști: Bologna.
„În urmă cu mai puțin de 10 ani, Bologna nu era considerată o destinație majoră pentru turism. Aveam grupuri de turiști, dar orașul era recunoscut, în principal, ca gazda uneia dintre cele mai vechi universități din Europa. Bucătăria sa – tortellini și tagliatelle – era o atracție, dar secundară. Zborurile ieftine, chiriile pe termen scurt și social media au schimbat însă totul”, scrie jurnalista italiană Ilaria Maria Sala, într-un editorial publicat în New York Times. Bologna s-a transformat într-un adevărat oraș turistic, ale cărui drumuri principale trebuie evitate din pricina aglomerației.
Efectele asupra orașului sunt tipice pentru citadelele asaltate de turiști: proprietarii de locuințe preferă să închiereze apartamentele pe termen scurt, ceea ce conduce la creșterea chiriilor și la alungarea studenților și mai departe de universitate, fie la periferia orașului, fie în orașele mai mici din apropiere.
„Însă unul dintre efecte este specific pentru Bologna: creșterea amețitoare a consumului de mortadella”, scrie jurnalista italiană. Creșterea consumului începuse înainte de pandemia de Covid 19, dar s-a accelerat după ce multe dintre magazinele, cafenelele și restaurentele mici s-au închis ca urmare a pierderilor provocate de restricțiile din acea perioadă.
„Multe dintre afacerile mici din centrul orașului au fost cumpărate de marile lanțuri de magazine, care au o singură viziune – să le vândă străinilor mortadella”, afirmă Ilaria Sala. Ca urmare, centrul orașului s-a schimbat complet. În locul micuțelor librării și magazinelor de bijuterii din centrul istoric, au apărut măcelării dintr-un mare lanț comercial. Pe labirintul de străzi care pleacă din Piazza Maggiore, micile magazine încearcă fără succes să-și vândă fructele și legumele proaspete grupurilor de turiști pe care ghizii îi opresc doar în fața vitrinelor cu mortadella.
„Avem, de asemenea, și un șir infinit de reprezentări ale porcilor. În fața unui magazin, am văzut statui ale unor porci fericiți care țineau în labe cuțitele cu care, se presupune, se tranformau singuri în mortadella”, relatează Sala. Marketingul a inventat tradiții noi: tortellini prăjite și ambalate în cornete de hârtie, prezentate, în mod fals, drept o tradiție locală.
Începând din secolul al XIII-lea, Bologna a fost cunoscută ca La Dotta (Învățata - datorită universității), La Grassa (Grăsana - datorită pământului fertil) și La Turrita (datorită turnurilor orașului). I se spunea La Rossa (pentru culoarea zidurilor și a influenței Partidului Comunist din oraș).
Acum, unul dintre turnurile sale, Garisenda (construit în secolul al XII-lea), care, alături de Turnul Asinelli, formează simbolul „non-mortadella” al orașului, este în pericol de prăbușire. Lucrările de consolidare opresc autobuzele cu turiști și mașinile să mai treacă prin zonă.
„Timp de secole, La Dotta, La Grassa și turnurile formau o armonie minunată. Acum, studenții sunt dezrădăcinați, iar turnul – în pericol. Doar grăsimea domnește total”, conchide jurnalista italiană.
Bologna se alătură altor orașe europene afectate de invazia turistică. Recent, zeci de mii de spanioli au protestat față de turismul în masă, iar locuitorii Barcelonei i-au împroșcat pe turiști cu pistoale cu apă, exasperați de suprapopulare și criza locuințelor provocate de milioanele de vizitatori. Veneția a introdus recent o taxă de intrare pentru turiști, în valoare de 5 euro, tot în încercarea de a descuraja turismul în masă.