Editorial Sfânta Parascheva și gâlceava păcătoșilor

Data actualizării: Data publicării:
Cosmin Prelipceanu
Cosmin Prelipceanu
Cosmin Prelipceanu de 25 de ani cunoaște oameni și îi face să-și spună poveștile la radio și tv. Sunt mii și mii de emisiuni, interviuri și transmisiuni în care a stat de vorbă cu oameni de stat, politicieni de toate rangurile, vedete și oameni obișnuiți. În podcastul digi24.ro, el spune poveștile.
COSMIN PRELIPCEANU-197

Ieri, România s-a împărțit în două. De o parte, cei care cred că virusul nu există, că masca este o botniță și încălcarea regulilor este un drept. De cealaltă, cei care cred că biserica îi îndobitocește pe oameni, îi condamnă la sărăcie prin slugărnicie și nu vrea să le spună adevărul despre cât de aproape este moartea din cauza Covid-19. Să nu te regăsești într-una dintre cele două mulțimi însemna automat că faci parte din cealaltă.

Ca în multe alte dați, românii s-au înrolat sau, mai bine spus, au fost înrolați în câte o tabăra și a pornit războiul. Atât de mare a fost pasiunea în acest conflict, încât i-am văzut pe unii gata-gata să leșine de atâta patos.

Să fii credincios și să te temi de Covid, ieri nu era o opțiune. Să fii neutru sau pur și simplu nedumerit, nici atât.

Să spunem că o asemenea încrâncenare dusă până la paroxism nu are nimic de-a face cu o dispută între oameni obișnuiți. Dacă sunt civilizați, oamenii își dau rând. Se ascultă. Și au șanse să pice la învoială. Asta în lumea în care oamenii se văd și își vorbesc.

În lumea rețelelor sociale și a televiziunilor militante, oamenii rămân în bulele lor și îi ascultă doar pe cei care cred la fel ca ei. Concluziile se trag repede, de fapt ele vin gata fabricate și nu e cale să se schimbe.

Cum zice Giovanni Sartori, oamenii devin niște imbecili cu convingeri puternice, care nici măcar nu sunt ale lor, aș adauga. (Homo videns. Imbecilizarea prin televiziune și post-gândirea, Humanitas, 2008)

Așa se face că în vacarmul indignării și al îngânării cu propriile gânduri, puțini l-au auzit pe mitropolitul Moldovei când a acordat Crucea Moldavă, cea mai înalta distincție religioasă a regiunii, unor femei, toate cadre medicale, căzute în lupta împotriva Covid-19: Mariana Andrioaie - fost medic la Botoșani, Virginica Nistor - fosta asistență medicală la Piatră Neamț și Tatiana Costin - fosta infirmiera la Bacău. În discursul lui, mitropolitul s-a oprit la povestea emoționantă a doamnei doctor de la Botoșani, care după o viață de muncă la Spitalul Județean s-a pensionat în 2017, dar a rămas în spital pentru că nu erau medici. În primăvară acestui an, Mariana Andrioaie s-a infectat și la sfârșitul lunii aprilie a murit. În elogiul sau, mitropolitul le-a amintit oamenilor că primul caz de Covid din Moldova a fost descoperit datorită stăruinței acestui medic dedicat.

Este puțin probabil că până și cei care au asistat la liturghie la față locului, la catedrala mitropolitană, să îl fi auzit pe mitropolit, pentru că foarte prompți, vlăjganii puși pe scandal din mulțime au sancționat discursul cu un potop de huiduieli și urlete. Printre "Jos masca", "Covid nu există", "Lasă medicii", mitropolitului i s-a reproșat că a instaurat dictatura. Dictatura măștii, evident, pentru că indivizii cu această misiune veniseră.

Ei s-au înfuriat de-a dreptul când, spre finalul slujbei, același mitropolit le-a vorbit oamenilor despre distanțare. De data asta, vlăjganii și-au făcut bine treaba pentru că au reușit să contamineze mulțimea.

În corul urletelor au intrat și femeile cu basma, care îi dădeau într-una cu dictatura și minciuna Covid. Misiune îndeplinită! Restul au făcut rețelele sociale și televiziunile care s-au dus după fentă, adică s-au oprit cu ochii și obiectivele camerelor lor pe cele câteva zeci de persoane care s-au îmbrâncit cu jandarmii. Iar titlurile au devenit: Violente la Iași, Incidente la raclă Sfintei Parascheva.

Ce rămâne după această amară experiență? Ideea simplă că oamenii obișnuiți ar trebui să își vorbească și să se asculte, spre deosebire de politicieni, care au de dus bătălii cruciale în fiecare secundă a existenței lor. Politicienii sunt cei care adoră polarizarea, militantismul, etichetele și lupta crâncenă. Noi ar trebui să ne mai și auzim din când în când.

Și două mari probleme. Prima, felul în care autoritățile au ostilizat biserica pentru că au trântit un ordin fără niciun fel de dialog.

Știu, veți spune că suntem în pandemie și nu e vreme de mănuși. Greșit! Dacă biserica nu ar fi acționat responsabil, în ciuda lipsei de respect a autorităților, lucrurile ar fi putut ieși mult mai rău ieri la Iași.

Așa cum oamenii trebuie să-și vorbească, instituțiile trebuie să colaboreze. A două problema pare să fie una de insubordonare la Jandarmerie. Către după-amiază, cineva de capul lui a schimbat ordinul de sus și a ridicat restricțiile de acces la catedrala mitropolitană. Sau nu este de insubordonare ci pur și simplu ordinul a fost schimbat de sus. Oricum ar fi, asta trebuie să se afle repede pentru că vine pelerinajul se Sfântul Dumitru de la București și agitatori că cei de la Iași s-ar putea să-și dorească o nouă expunere în față camerelor.

PS: Către seară, primarul Mihai Chirică ne-a spus la Digi24 că bărbații fără măști, cu telefoane mobile fluturate ostentativ și foarte dornici să se îmbrâncească cu jandarmii au venit în câteva grupuri organizate din sudul țării. Unii dintre ei, din Dolj.

Partenerii noștri