Noua lege a cicloturismului explicată

Data actualizării: Data publicării:
Deneș Mihai
Deneș Mihai
Este inginer, fotograf și cofondator al organizației Adevărații VeloPrieteni România, care promovează mersul cu bicicleta.
Tour of Qatar - Stage Four
Foto

Prima lege a cicloturismului este în dezbatere publică și ne așteptăm să fie adoptată vara aceasta.

Au trecut aproape două decenii de când au început presiunile pentru crearea unor trasee cicloturistice, timp în care România nu a existat pe harta turismului cu bicicleta.

Tour of Qatar - Stage Four
Foto: Guliver/ Getty Images

De ce era important să apară legea?

România a pierdut în ultimele decenii turiști și investiții conexe. La nivel european, cicloturismul aduce 44 de miliarde de euro anual. Fiindcă interesul pentru acest tip de turism era mare, s-a creat o hartă europeană a cicloturismului, care includea și România — însă aceasta risca să fie ștearsă pentru că nu crea trasee marcate.

Iată cum arată în prezent harta:

2016_EuroVeloMap_Original-907x1024Foto: Rute EuroVelo

Peste 400,000 de cicloturiști parcurg anual acele trasee EuroVelo care ar fi trebuit să fie continuate și pe teritoriul României.

Chiar dacă voiau, turiștii nu au putut să termine traseele, fiindcă România nu a creat marcaje. Infrastructura se oprea brusc la granițele țării. Traseele au scopul de a orienta și îndruma turiștii spre zonele de interes ale țării, în condiții de siguranță pentru aceștia.

Cicloturismul este recunoscut la nivel mondial ca o formă de turism ecologic şi durabil, de aceea este încurajat.

Ce probleme a generat lipsa legislației în domeniu?

Fiindcă în România nu a existat legislație, autoritățile nu au fost obligate să marcheze trasee de cicloturism. Cu toate acestea, s-au dezvoltat niște proiecte, dar au fost vulnerabile în absența unei legislații care să le protejeze.

În zona Viscri, traseele de cicloturism au fost distruse de traficul pe drumurile forestiere, generat în special de Romsilva și de hoții de lemne: se folosesc de trasee și le distrug cu mașinile.

Mai mult, autoritățile locale și naționale, chiar dacă ar vrea să creeze piste și trasee conform standardelor europene, nu ar putea accesa fonduri în absența unui cadru legislativ corespunzător.

Cu toate acestea, există zone marcate în România: în colinele Transilvaniei, Bucovina, Călărași — dar nu sunt omologate sau standardizate.

La Breaza însă, autoritățile au colaborat cu asociațiile de bicicliști și au făcut primele proiecte de trasee care respectă legislația europeană (vor fi lansate în septembrie 2016).

Ce schimbări concrete va aduce legea?

Va oferi normele pentru creare, amenajare și omologare, la fel cum s-a întâmplat cu traseele montane în anii ‘80. Vor apărea marcaje și simboluri europene, standardizate.

Ciclotraseul va fi o cale care oferă continuitate și siguranță, nu se va mai întrerupe la granița României și va fi marcat în așa fel încât șoferii să fie conștienți de acesta.

Vor apărea reglementari conexe ale codului rutier, ce ar trebui sa faciliteze deplasarea cicloturiștilor. Este posibil ca pe sectoarele de drum cu trafic cicloturistic să apară alternativa transportul feroviar în regim de tren navetă.

De ce a durat atât de mult să apară această lege?

Lupta pentru a obține legislația acesta a început în 1997, când Clubul de Cicloturism Napoca a făcut primele demersuri. Doi ani mai târziu ministrului Turismului a promis că România va avea o astfel de lege. Abia în august 2016 s-a făcut propunerea legislativă, prin Ministerul Economiei.

Cel mai mare contestatar de-a lungul anilor a părut să fie MAI-ul. Invocau că nu există siguranță pentru cicloturiști. S-a investit în special în fluidizarea traficului auto.

Noi, Adevărații VeloPrieteni, ne-am implicat din anul 2015 pentru a găsi soluții în elaborarea legislației pentru cicloturism.  

În 2016 a intervenit sprijinul Cancelariei Prim-Ministrului, Autorității Naționale de Turism și Ministerului Economiei. Doar MAI a continuat să se opună, fără a explica motivul.

Sperăm că legea va fi adoptată în forma actuală.

Despre autor: Este inginer, fotograf și cofondator al organizației Adevărații VeloPrieteni România, care promovează mersul cu bicicleta.


Editor: Laura Ștefănuț (laura.stefanut@digi24.ro); a contribuit Ștefania Matache

Partenerii noștri
Playtech
Animalul exotic de coșmar pe care românii îl cresc în casă. Copiilor le e frică să pună mâna pe...
Digi FM
Oana Zăvoranu a pierdut casa din Dorobanți, în care a locuit după divorțul de Pepe. Vedeta va fi obligată să...
Pro FM
Managerul lui John Legend rupe tăcerea. Experiența „terifiantă” pe care a avut-o la una dintre petrecerile...
Film Now
Semnele timpurii de demență date de Bruce Willis nu au fost luate în seamă: "Nici într-un milion de ani nu...
Adevarul
Scapă de colesterol cu patru alimente și secretul celor 150 de minute
Newsweek
Eșec la Casa de Pensii. Care pensionari iau în noiembrie pensie mai mică decât au contribuit?
Digi FM
Reacția cântăreței Irina Rimes după ce mai mulți influenceri au luat bani ca să-l promoveze pe rivalul Maiei...
Digi World
O asistentă a dezvăluit cele mai comune regrete pe care le aveau pacienții aflați pe patul de moarte
Digi Animal World
Imagini virale cu un pelican care încearcă să mănânce un pui de Capibara: „Se uită la el de parcă nu ar fi...
Film Now
“Acum ar fi scandalos”. Ce i-a cerut managerul lui Reese Witherspoon să facă pentru a primi rolul din “Blonda...
UTV
Bradley Cooper si Irina Shayk au sarbatorit Halloweenul alaturi de fiica lor in varsta de 7 ani