Editorial Cer Comisiei Europene un plan de acțiune pentru reluarea transporturilor și turismului. Recomandările nu sunt suficiente

Data actualizării: Data publicării:
Mihai Tudose
Mihai Tudose
Europarlamentar
Agora Digi este un proiect editorial al Digi24.ro, o platformă unde sunt invitați să contribuie cu opinii, idei și comentarii cei mai importanți lideri politici, lideri de opinie, personalități marcante ale vieții publice. Mihai Tudose a fost prim-ministru al României, și este europarlamentar social-democrat.
mihai tudose, portret
Sursa Mihai Tudose/Facebook

Comisia Europeană a făcut public un set de orientări și recomandări pentru reluarea activității în transporturi și turism în UE. Obiectivul e redeschiderea etapizată și coordonată, în perspectiva unui sezon turistic aflat deocamdată sub semnul întrebării.
Turismul înseamnă 10% din PIB-ul UE și 12% din locurile de muncă, iar jumătate din angajați riscă să fie concediați în acest an. De aceea, e nevoie de o abordare coerentă și o intervenție urgentă, solicitate ferm Comisiei de Parlamentul European.

Nu e simplu, în condițiile în care decizia finală aparține țărilor membre și suntem încă în fața multor necunoscute legate de evoluția pandemiei.

Dar ceea ce a prezentat ieri Comisia este, din păcate, prea puțin raportat la provocările momentului. De aceea, cer Comisiei Europene să considere pachetul de orientări ca un punct de pornire pentru un plan de acțiune european pentru transporturi și turism, care să includă reguli clare, instrumente de ajutor financiar și un mecanism de gestiune a situațiilor critice ulterioare.

Pentru a evita incoerența și haosul unei relaxări necoordonate soluția trebuie să fie europeană și Comisia e singura în măsură să o propună.

De aceea, sper ca în iunie, când vom vota în Parlamentul European măsurile pentru turism și transport, să avem în față un set de norme agreate cu țările membre și care să poată fi rapid aplicate. Pentru a avea o vară cât mai aproape de normal cu putință în actualele condiții.

Vă dau câteva exemple care ridică semne de întrebare: Luxembourg și țările baltice își deschid granițele la sfârșit de săptămână, pe când Germania, Franța și Austria au în vedere eliminarea completă a restricțiilor doar la mijloc de iunie. Grecia deschide sâmbătă o parte din plaje, cu măsuri care pot fi model la nivel european, dacă se va dovedi că funcționează distanțarea fizică: maxim 40 de persoane pe 1000 de metri pătrați de plajă, cu spațiu minim de 4 metri între umbrele.

Ar putea fi un punct de pornire și pentru dialogul cerut cu disperare de angajatorii din turismul românesc actorilor picați la Palatul Victoria din comediile cu jandarmi ale lui Louis de Funes.

Restabilirea liberei circulații în UE ar trebui să aibă la bază, potrivit recomandărilor Comisiei, trei criterii: starea epidemiei, capacitatea de a aplica măsuri de distanțare și igienă pe parcursul călătoriei, precum și prioritizarea circulației transfrontaliere în domeniile de activitate esențiale.

În funcție de acestea, ridicarea restricțiilor trebuie să se facă în trei etape. Acum suntem în faza 0, în care sunt permise deplasările pentru servicii esențiale și pentru transporturile de marfă. O observație care ne privește direct, de vreme ce guvernul PNL și-a propus să intensifice exportul de culegători români pentru plantațiile Europei: statele UE trebuie să permită deplasarea lucrătorilor sezonieri. În etapa 1, spre care vrem să ne îndreptăm, restricțiile de călătorie urmează să fie ridicate treptat între țările cu situație epidemiologică pozitivă și similară, pentru tranzit profesional și personal, inclusiv turistic. Iar etapa 2 ar presupune eliminarea tuturor controalelor la frontiere, menținând însă măsurile sanitare necesare.

Pentru ca întoarcerea la normalitate să fie sustenabilă, e nevoie de norme de siguranță sanitară comune. E în lucru un protocol pentru sectorul aviatic, pe care îl vor anunța, zilele următoare, Agenția Europeană pentru Siguranța Aviației și Centrul European pentru Prevenirea și Controlul Bolilor.

Partea bună e că se lucrează.
Partea rea e că foarte încet, foarte greu.
Și așteptările dar și efectele sunt imense.

Partenerii noștri