Pădurile României dispar sub ochii noștri
Singurii care neagă această evidență îngrijorătoare sunt tocmai cei care ar trebui să se asigure că nu se întâmplă asta (autoritățile de control și cu responsabilități). De altfel, tot ei sunt singurii care susțin că au scăzut și tăierile ilegale și că nu mai există nici vreo mafie a lemnului.
Doar Comisia Europeană îi încurcă puțin, căci ne dă vestea că România pierde 5 miliarde de euro anual din tăierile ilegale. Să fie clar: banii aceștia nu dispar în neant! Nu doar că România are de-a face cu această pagubă uriașă, dar banii ăștia ajung în buzunarele infractorilor care astăzi distrug cu drujbele pădurile noastre, care astăzi amenință, hărțuiesc sau chiar omoară pădurari și pe cei care mai luptă pentru a proteja pădurile.
În acest context, ai spune că e foarte bine că USR a introdus ca jalon de îndeplinit în PNRR să fie refăcut Codul Silvic. Adică, pe scurt, să fie făcută o reformă din temelii în domeniul silvic.
A ajuns în Parlament, de câteva zile, un proiect de Cod Silvic de la Guvern. Motto-ul după care a fost scris pare să fie: „Reformă, dar dacă s-ar putea să rămână totul la fel, ar fi perfect. Hai să dăm câte un cadou și băieților din mafia lemnului și din mafia imobiliară, că doar un cadou mic nu a stricat niciodată”.
Ar părea tăios ce am scris mai sus, dacă nu ne-am afla în fața unui Cod Silvic care nu doar că nu face niciun pas înainte, ci coboară cu liftul rapid vreo 10 etaje în trecut.
Câteva dintre aberațiile care și-au făcut loc în Noul Cod Silvic:
S-au dublat suprafețele pe care se pot construi vilele de vacanță în mijlocul pădurii. Pentru că știm cu toții că asta este ceea ce ne lipsește când mergem prin pădurile din România: vile de vacanță. Sigur, nu aveți dumneavoastră vilă în mijlocul pădurii, dar politicienii vechi trebuie și ei să meargă undeva la vânătoare și la distracție, nu?
PSD și PNL au decis că vor să condiționeze accesul în pădurile din România de „înștiințarea administratorului sau a proprietarului”. Cum va arăta asta în practică e un mister pe care l-aș vrea lămurit de „geniul” care a scris acest articol. Nu de alta, dar cine a scris asta sigur nu a călcat o singură dată prin pădurile din România. Cam cum ar funcționa? Vreau să mă duc să văd Babele și iau înainte cu o zi cadastrul să văd cine e proprietar. Dacă e Romsilva, am scăpat ușor: un mail e suficient? „Bună ziua, Romsilva. Mâine, eu și familia planificăm să mergem la Babele”. Dacă e un traseu pe undeva prin munții României și sunt și proprietari privați, mai greu. Chemăm detectivii să ne facă rost de un mail să trimitem „înștiințarea”.
Confiscarea vehiculelor care transportau lemnele de foc dispare, brusc, ca sancțiune din Noul Cod Silvic. Dragă Guvern PSD-PNL, pe cine face fericit asta, dacă nu fix pe mafia lemnului? Era una dintre puținele măsuri care speriau infractorii, căci știau că e de imediată aplicare. Și-așa prea puține dosare se finalizează prin condamnări, marile tăieri ilegale din pădurile din România rămânând, de cele mai multe ori, nesancționate. Scoaterea acestei sancțiuni din noul Cod Silvic este o sfidare la adresa noastră, a tuturor. Și un cadou pentru mafia lemnului.
Hai că mai zic câteva probleme și mă opresc, că sunt convinsă că ați înțeles ideea:
Arborii seculari din afara fondului forestier național încă nu sunt protejați, deși tot mediul academic strigă de ani de zile că aceștia sunt mult prea valoroși ca să mai ajungă lemn de foc.
Distrugerea vegetației forestiere și tăierea de arbori ilegală din afara fondului forestier nu sunt infracțiune. Cum altfel să poată să se taie în neștire arbori cum s-a întâmplat, de exemplu, în Parcul IOR, dacă nu ajută puțin Guvernul mafia imobiliară să-i liniștească că sigur nu există nicio sancțiune?
Sistemul de marcat arborii care urmează să fie tăiați rămâne, în continuare, învechit și predispus la fraude. E un sistem care ar fi trebuit de mult timp să fie înlocuit, așa cum s-a întâmplat în multe alte state europene.
Nu există măsuri concrete prin care strategiile asumate de Ministerul Mediului sunt și analizate dacă au fost îndeplinite. Nu-i doare mâna să scrie strategiile, doar să nu se vadă dacă au și fost puse în aplicare.
Nu a fost întărită independența celor care realizează Inventarului Forestier Național așa că, pentru următorul ciclu de date cu privire la cât lemn a ieșit fără acte în regulă din pădurile din România, să ne așteptăm să fie iar cenzurate datele, așa cum s-a întâmplat în 2019.
Veniturile Romsilva sunt, în continuare, legate de tăierile din pădurile din România. Autoritatea care administrează pădurile din România și ar trebui să asigure conservarea pădurilor valoroase își plătește, astăzi, salariile angajaților din veniturile realizate prin tăierea arborilor. Acest conflict de interese pare să nu-i deranjeze pe cei de la guvernare.
Nu mai există niciun obiectiv de împăduriri pentru autoritățile din România. Exista în legea actuală, l-au scos cu totul. De ce să fie ei responsabili cu ceva măsurabil?
Am depus amendamente la noul Cod Silvic pentru toate aceste puncte și pentru alte câteva alte zeci de prevederi aberante. Acest cod silvic nu poate fi un instrument pentru mafia imobiliară și mafia lemnului. El trebuie să fie un instrument pentru a apăra, în sfârșit, pădurile din România.
- Etichete:
- comisia europeana
- pădure
- defrisare