NASA lucrează la viitorul avion supersonic „silențios” de pasageri, care va face zgomot cât o „portieră trântită”
Data publicării:
În viitorul nu foarte îndepărtat e posibil să ajungem de la București la Paris în aproximativ o oră. În prezent, cercetătorii și inginerii de la NASA pun la punct prototipul unui avion supersonic de pasageri extrem de „silențios” – o condiție obligatorie pentru omologarea viitoarelor zboruri comerciale cu astfel de aeronave. „Demonstratorul de zbor” X-59 reprezintă piesa centrală a proiectului NASA „Quesst” (Quiet SuperSonic Technology), primele teste de zbor fiind deja planificate a avea loc în acest an. Mai multe detalii despre acest proiect revoluționar dar și despre o mulțime de alte inovații tehnologice de vârf puteți afla din noua seria documentară „NASA: Culisele Inovațiilor”, difuzată la National Geographic începând cu 16 aprilie, în fiecare marți, la 21:00.
„Vreau să văd bunici care, atunci când pleacă să-și viziteze nepoții, să se poată urca într-un avion care să facă 2 ore în loc de 6 ore. Iar atunci când ajung la destinație, vreau ca de la aeroport până acasă să facă 15 minute, în loc de 2 ore”, a declarat Clayton Turner, directorul Centrului de cercetare NASA de la Langley.
Situat în Hampton, Virginia, Centrul de Cercetare Langley (LaRC) este unul dintre cele mai vechi centre ale NASA. Centrul se învecinează direct cu celebra bază aeriană de la Langley.
Aici, cercetătorii NASA lucrează la proiectul „X-59”, o aeronavă de aproximativ 30 de metri lungime și care poate atinge viteze supersonice (Mach 1,4). Prototipul X-59 e în prezent testat cu speranța că va fi omologat, în viitorul apropiat, ca avion comercial de pasageri capabil de a efectua un „zbor supersonic sustenabil”.
Din cauza „boom”-ului sonic produs în momentul în care un avion supersonic depășește bariera sunetului, în prezent, un astfel de avion comercial supersonic nu ar putea fi omologat din cauza poluării fonice extreme.
Ceea ce este special însă la prototipul NASA X-59 este că această aeronavă e capabilă să zboare „silențios”, fără să producă boom sonic.
Astfel, X-59 e proiectat să zboare la o altitudine de croazieră de 16.000 cu o viteză de circa 1.670 km/h (de 1,4 ori viteza sunetului). Practic, distanța aeriană București-Paris (1.860 km) în o oră și ceva.
Din cercetările făcute de experții NASA, zgomotul „produs” de acest avion este de circa 75 de decibeli: echivalentul unei portiere de mașină trântite.
„Dezvoltăm «demonstratorul de zbor» X-59 care ne va arăta că vom putea zbura la viteze supersonice fără a produce boom sonic. Ce e important e că nu vrem ca această tehnologie să fie implementată doar în SUA, ci sperăm ca ea să fie accesibilă la nivel global”, a spus Clayton Turner, directorul Centrului ce cercetare NASA de la Langley.
Centrul de Cercetare Langley al NASA a fost înființat în special pentru cercetări în domeniul aeronautic: aici se află peste 40 de tuneluri aerodinamice care sunt constant folosite la studierea aeronavelor și navelor spațiale. De exemplu, aici a fost testat modulul lunar pentru misiunile Apollo.
Tot în acest centru de cercetare mai sunt testate componente vitale ale aeronavelor ori nanotehnologii folosite la realizarea scuturilor termice ale navelor spațiale și sunt dezvoltate tehnologii inovative ce urmează a fi aplicate în viitoarele misiuni spațiale.
De asemenea, în cadrul Direcției de Cercetări Aeronautice din cadrul LaRC sunt în permanență dezvoltate sisteme și tehnologii pentru îmbunătățirea sistemelor de management al traficului aerian.
Noua serie „NASA: Culisele Inovațiilor” e alcătuită din șase episoade, iar primul episod va putea fi urmărit în România la National Geographic, începând de marți, 16 aprilie, la ora 21:00.