Străzi cochete, ghirlande de lumini şi restaurante cu mâncare tradiţională: aşa arată multe zone istorice ale metropolelor din Europa. La noi abia acum capătă Centrul Vechi fason de loc turistic. Consolidarea clădirilor merge greu, hărţi nu prea există şi chiar responsabilii din Turism admit că trebuie făcut mai mult.
Bucureștiul atrage trei sferturi dintre cei aproape două milioane de străini care vin în România şi Centrul Vechi este destinaţie obligatorie. Zona boemă nu se lasă însă uşor descoperită de turiştii din alte ţări.
Hărţile cu obiectivele principale sunt bine ascunse. Aşa că mulţi apelează la ghid.
Găsim balcoane şubrede chiar deasupra restaurantelor. Proprietarii clădirilor consolidează timid cele 38 de imobile cu gradul cel mai mare de pericol în caz de cutremur. Noroc că firme celebre de modă au simţit potenţialul zonei şi au pus pe picioare case de sute de ani. Alte construcţii se transformă la căderea serii în Turnul Babel al distracţiei cu preţuri mici: cluburi în toate stilurile, restaurante cu specific românesc, turcesc, italian sau mediteranean.
Străinii plătesc cam 300 de euro pentru un sejur de trei zile la Bucureşti, aproape jumătate din tariful pentru Londra, Munchen sau Varşovia. Nu este însă destul. Centrul Vechi trebuie să mai ofere şi altceva.
Anca Nedea, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Turism: „Târguri care vorbesc de ce se întâmplă în destinaţie, care înseamnă bani atraşi".
Dacă ne uităm la polonezi, de exemplu, Centrul istoric este pe lista patrimoniului cultural UNESCO: toate clădirile au fost consolidate. La noi autorităţile încă nu fac nimic ca să intre în acest club select care aduce prestanţă şi turişti”.
Una dintre cele mai importante atracţii turistice din Varşovia este Centrul Vechi. A fost reconstruit de la zero dupa picturi celebre din secoul XVIII. Iarna, aici se organizează Târgul de Crăciun.