În 1997, Tarana Burke a stat în fața unei adolescente în vârstă de 13 ani care fusese abuzată sexual. Tânăra i-a relatat experiența prin care trecuse, iar Tarana a rămas fără cuvinte. În acel moment s-a născut campania Me Too, relatează cotidianul american The New York Times.
Foto: Facebook
"Nu aveam un răspuns sau o modalitate de a o ajuta în acel moment și nici măcar nu am putut să spun 'me too' ('și eu')", a declarat Tarana Burke. "Acest lucru m-a deranjat cu adevărat și a rămas în mintea mea pentru multă vreme", a adăugat ea.
La 10 ani după acea conversație, Tarana Burke a înființat Just Be Inc., o organizație non-profit care le ajută pe victimele hărțuirilor și agresiunilor sexuale. A căutat resursele pe care nu le găsise și care nu erau disponibile pentru ea cu zece ani în urmă și s-a angajat într-o veritabilă misiune de sprijinire a persoanelor care au fost abuzate. Și a dat campaniei sale un nume: Me Too, scrie Agerpres.
Pe 15 octombrie, aceste două cuvinte au pătruns în luminile reflectoarelor de pe rețelele de socializare sub forma #metoo, un hashtag promovat de actrița Alyssa Milano într-un mesaj publicat cu două zile înainte. În furtuna generată de acel hashtag, anumite femei de culoare au precizat că eforturile îndelungate depuse de Tarana Burke — care este o femeie de culoare — nu au beneficiat de același sprijin de-a lungul anilor din partea feministelor caucaziene.
Alyssa Milano încercase să ofere o voce victimelor abuzurilor sexuale, după dezvăluirea acuzațiilor de hărțuire sexuală și agresiune sexuală formulate împotriva producătorului hollywoodian Harvey Weinstein.
După mesajul ei publicat pe Twitter, rețelele de socializare au fost pur și simplu inundate cu relatări despre hărțuiri și agresiuni, iar #metoo a devenit o modalitate pentru utilizatorii acestor platforme online de a vorbi despre experiențele lor traumatizante generate de violențe sexuale și de a-și exprima astfel solidaritatea față de alte supraviețuitoare ale unor traume similare. Acest hashtag a fost utilizat pe scară largă pe Twitter, Facebook, Snapchat și alte platforme. Pe Facebook, el a fost distribuit în peste 12 milioane de mesaje și reacții online publicate în primele 24 de ore, potrivit The Associated Press.
Același hashtag a devenit un veritabil combustibil pentru activismul de pe rețelele de socializare. Cu câteva zile înainte, în momentul apariției în presa americană a primelor dezvăluiri despre agresiunile comise de Harvey Weinstein, actrița Rose McGowan, care se numără printre vedetele care l-au acuzat pe renumitul producător de hărțuire sexuală, a fost deconectată pentru o scurtă perioadă de pe contul ei de Twitter, unde artista devenise extrem de vocală, publicând mesaje acuzatoare la adresa hărțuirilor sexuale comise la Hollywood.
În ziua următoare, mai multe femei au participat la un boicot de o zi ce a vizat platforma Twitter, organizat cu ajutorul hashtag-ului #WomenBoycottTwitter. Actrița Alyssa Milano s-a alăturat și ea acestui boicot.
Însă atunci când Alyssa Milano a publicat pe Twitter hashtag-ul #metoo, fără să o citeze pe Tarana Burke, mai multe voci de pe internet au spus că femeile de culoare sunt exluse din acest moment istoric.
Și Tarana Burke s-a declarat la un moment dat "alarmată" atunci când a citit mesajul publicat de Alyssa Milano.
"Inițial, am intrat în panică. Am avut un sentiment de teamă puternică, întrucât era vorba despre ceva care făcea parte din munca mea de-o viață și care fusese cooptat, îmi fusese luat și era folosit într-un scop pe care eu nu-l intenționasem inițial", a spus creatoarea campaniei Me Too.
Însă Alyssa Milano, care afirmă că nu era la curent cu campania demarată în 2007 de Tarana Burke, a intervenit și a corectat imediat această problemă.
După două zile, vedeta de film și televiziune a contactat-o pe Tarana Burke în speranța unei viitoare colaborări.
"A fost foarte recunoscătoare și amabilă", a declarat Tarana Burke.
Pe 19 octombrie, Alyssa Milano a fost invitată în emisiunea "Good Morning America", în timpul căreia a vorbit public despre meritele Taranei Burke, creatoarea campaniei Me Too.
"Ceea ce a făcut cu adevărat campania Me Too și ceea ce Tarana Burke ne-a ajutat cu adevărat să facem este să readucem atenția publică asupra victimelor", a declarat Alyssa Milano în acel interviu acordat prezentatoarei de televiziune Robin Roberts.
Acordarea unui rol mai mare victimelor acestor abuzuri reprezintă și scopul final al campaniei demarate de Tarana Burke. "Consider că ar fi egoist din partea mea să încerc să pun într-o ramă 'Me Too', ca pe un lucru care îmi aparține doar mie. 'Me Too' este însă ceva mai mare decât mine și mai mare decât Alyssa Milano. Niciuna dintre noi nu ar trebui să se afle în centrul acestei campanii. Este o campanie despre supraviețuitoare", a adăugat Tarana Burke.