Locomotive produse la Reșița, expuse și la Viena 

Data publicării:
locomotive

Iar din dreapta mecanicului nu lipsea niciodata fochistul. În urmă cu un secol, el alimenta cuptoarele cu păcură sau cărbune ca motoarele să poată urni trenul. Era o mândrie pentru orice conductor să plece la drum cu locomotivele făcute în Caraş Severin. La Reşiţa, producţia a început în secolul al XIX- lea, iar primele locomotive au fost folosite la transportul lemnui şi al cărbunelui de la uzina din oraş.

În 1872 a fost gata prima locomotivă cu aburi românească, o bijuterie a tehnicii pe care şi-au pus amprenta cei mai iscusiţi ingineri din imperiul Austro-Ungar. Ea este acum vedeta expoziţiei din Reşiţa.

Se numește Reșița pe numele ei original, pe grafia folosită la 1872, anul în care ea a fost construită. Este prima locomotivă cu aburi construită la est de Viena, fiind la momentul respectiv centrul construcției de locomotive din Europa centrală să spunem”, spune Walter Fleck, purtătorul de cuvânt al Fundației Uzinele de Fier și Domeniile Reșița

Locomotivele care ieșeau pe poarta fabricii din Reşita erau atât de bine realizate încât au ajuns şi la Expoziţia Mondială de la Viena. Astăzi, cele 16 vehicule expuse în muzeul în aer liber le permit vizitatorilor să vadă exact cum arătau mecanismele care puneau în mișcare garniturile, în urma cu o sută de ani.

Locomotiva de tip Berkshire este una din cele mai mari și mai puternice pe care le-a avut parcul CFR. A fost produsă aici la Reșița în perioda interbelică și putea tracta 700 de tone cu o viteză de 110 kilometri la oră”, relatează Vlad Ungar, reporter Digi24 Timișoara.

Sute de turiști din țara, dar și din strainatate vin să fotografieze bijuteriile expuse în parcul din Reșița. Oamenii recunosc ca le amintesc de epoca în care peroanele gărilor erau ticsite de cavaleri în frac și domnițe în rochii scumpe, de mătase.

Nu găsești într-un alt loc al țării așa muzeu, eu cel puțin nu am văzut în alt loc al țării așa muzeu”, spune un tânăr.

E o realizare de excepție vă dați seama la momentul ăla 1800. Era ceva impresionant , era singura chestie tehnlogică deosebită la momentul respectiv, nu mai rau alte utilaje care să impresioneze la modul ăsta”, adaugă un bărbat.

Au dimensiuni foarte mari și au o forță foarte mare am văzut că tractează foarte multe vagoane și...sunt multe adică e un întreg ciclu de la primele modele până la cât mai actuale”, afirmă o femeie.

Muzeul de locomotive de la Reșița a fost deschis în urmă cu 40 de ani și poate fi vizitat oricând, gratuit.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri