Filmul ”Moartea domnului Lăzărescu”, regizat de Cristi Puiu, a fost clasat de publicaţia americană The New York Times pe locul 5 într-un top 25 al celor mai bune filme ale secolului XXI lansate până în prezent, scrie News.ro.
Jurnalistul şi critical de film Anthony Oliver Scott a scris că titlul ”The Death of Mr. Lazarescu/ Moartea domnului Lăzărescu” (2006) este un ”spoiler”.
”Când îl întâlnim pentru prima dată pe Dante Lazarescu, un pensionar care locuieşte în Bucureşti, în vârstă de 60 şi ceva de ani, deşi pare mai bătrân, el acuză dureri de stomac. După aproximativ două ore şi jumătate, părăseşte această lume”, a scris Anthony Oliver Scott.
Jurnalistul a menţionat că la Festivalul de Film de la Cannes, filmul a fost o ”senzaţie” - ”Ai văzut acel film românesc de trei ore? Trebuie să îl vezi!”, a amintit criticul din discuţiile purtate de participanţii la eveniment.
”Filmul domnului Puiu a fost un semn timpuriu al cinematografiei Româneşti înfloritoare, care urma să obţină recunoaştere la nivel internaţional datorită unor autori tineri precum Cristian Mungiu («4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile/ 4 Months, 3 Weeks and 2 Days») şi Corneliu Porumboiu («Poliţist, adjective/ Police, Adjective»)”, a mai scris Anthony Oliver Scott.
”Asemenea colegilor lui (şi uneori rivali), domnul Puiu foloseşte scene lungi şi mişcări de camera minimale, pentru a crea o senzaţie de realitate trăită care te absoarbe aproape până la punctul claustrofobiei. El ţinteşte fără remuşcare absurdităţile mărunte şi nedreptăţile majore care definesc viaţa în România la mai mult de un deceniu după căderea dictaturii comuniste a lui Nicolae Ceauşescu”, a adăugat el.
Criticul de film a mai scris că deşi filmul oferă o experienţă locală, reflectă o realitate dincolo de străzile, locuinţele şi camerele de urgenţă din Bucureşti, titlul amintind de personajul Willy Loman din piesa ”Death of a Salesman”, scrisă de Arthur Miller.
”Domnul Lăzărescu este propriul său tip de om obişnuit, prins nu în roţile scliptoare ale capitalismului american, ci în roţile ruginite ale birocraţiei est-europene şi în detritusul propriilor sale decizii greşite. El este pus în pericol de aroganţa şi indiferenţa celor puternici – doctorii şi birocraţii din spital, atât de hipnotizaţi de propria lor autoritate încât sunt orbi la suferinţa lui”, a mai scris Anthony Oliver Scott.
Textul jurnalistului menţionează că un şofer de ambulanţă, interpretat de ”extraordinara actriţă română de scenă” Luminiţa Gheorghiu, devine aliatul şi apărătorul somnului Lăzărescu – singura persoană care insist,ă deşi în zadar, că acestuia trebue să îi fie acordată atenţie.
”Acest film este o fabulă metafizică de groază şi cu umor negru deghizată într-o tragedie din viaţa de zi cu zi”, a concluzionat criticul.
Filmul ”Moartea domnului Lăzărescu” este surclasat de filmele: ”There Will Be Blood” (regizat de Paul Thomas Anderson, 2007), ”Spirited Away” (Hayao Miyazaki, 2002), ”Million Dollar Baby” (Clint Eastwood, 2004) şi ”A Touch of Sin” (Jia Zhangke, 2013).
Clasamentul este continuat de filmele: ”Yi Yi” (Edward Yang, 2000), ”Inside Out” (Pete Docter şi Ronnie del Carmen, 2015), ”Boyhood” (Richard Linklater, 2014), ”Summer Hours” (Olivier Assayas, 2009), ”The Hurt Locker” (Kathryn Bigelow, 2009), ”Inside Llewyn Davis” (Joel şi Ethan Coen, 2013), ”Timbuktu” (Abderrahmane Sissako, 2015), ”In Jackson Heights” (Frederick Wiseman, 2015), ”L’Enfant” (Jean-Pierre şi Luc Dardenne, 2006) şi ”White Material” (Claire Denis, 2010).
Ultimele filme din clasament sunt ”Munich” (Steven Spielberg, 2005), ”Three Times” (Hou Hsiao-hsien, 2006), ”The Gleaners and I” (Agnès Varda, 2000), ”Mad Max: Fury Road” (George Miller, 2015), ”Moonlight” (Barry Jenkins, 2016), ”Wendy and Lucy” (Kelly Reichardt, 2008), ”I’m Not There” (Todd Haynes, 2007), ”Silent Light” (Carlos Reygadas, 2008), ”Eternal Sunshine of the Spotless Mind” (Michel Gondry, 2004) şi ”The 40-Year-Old Virgin” (Judd Apatow, 2005).
Clasamentul a fost realizat de criticii de film ai The New York Times, cu ajutorul unor ”utilizatori Facebook - savanţi în cinematografie”. Topul a fost publicat de criticii de film Anthony Oliver Scott şi Manohla Dargis, în colaborare cu Kathryn Bigelow, Guillermo del Toro, Ava DuVernay, Barry Jenkins, Richard Linklater, Robert Pattinson şi Michelle Williams.
Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media