Casele de producţie au constatat că aceste filme aduc bani. În fapt, morţii-vii sunt doar un pretext în filme. Regizorii pun accentul pe povestea oamenilor care trebuie să reziste şi să învingă arătările iadului.
La început, zombii au fost împrumutaţi din religiile caraibiene şi folosiţi pentru a transmite mesaje legate de... sclavie, în filme precum „White Zombie”, „I Walked with a Zombie” şi „Carnival of Souls”.
„White Zombie” a apărut în 1932 şi este primul lungmetraj cu zombi din istorie
Filmele cu zombi ca gen aşa cum îl ştim astăzi au apărut în 1968, odată cu „Night of the Living Dead”, un lungmetraj cu buget infim regizat de George A. Romero. Toate producţiile lui s-au folosit de morţii-vii pentru a vorbi despre societatea americană a epocii.
„Night of the Living Dead” a costat 114.000 de dolari şi a încasat 42 de milioane de dolari la box-office
George A. Romero a impus şi regulile genului de horror cu morţi vii. Cum poţi să omori un zombi, cum poţi să scapi de o muşcătură, ce se întâmplă dacă te muşcă, cum au apărut?
Seria „Resident Evil” s-a dovedit a fi extrem de creativă cu... designul monştrilor săi.
Filmele „Resident Evil” sunt adaptări după o serie de jocuri video cu acelaşi nume. Primul a apărut în 1996
Lungmetrajul „World War Z”, abia lansat în cinematografe, este cea mai comercială producţie cu zombi de până acum. Şi cea care are un nume răsunător în rolul principal: Brad Pitt. Filmul a costat în jur de 200 de milioane de dolari, de aproape 2.000 de ori mai mult decât „Night of the Living Dead.”
„World War Z” este o adaptare după romanul cu acelaşi titlu, scris de Max Brooks.
În ultimii ani, zombii au început să fie luaţi... în râs, pe măsură ce au apărut nenumărate comedii apocaliptice. Dintre acestea, filmul britanic „Shaun of the Dead” este cel mai îndrăgit.
Cum a evoluat genul filmelor cu zombi
Zombii iniţiali mergeau extrem de lent, iar pericolul venea mai mult din numărul lor copleşitor decât din abilitatea de a te... prinde. Genul a evoluat în ultimii ani şi, în anumite producţii, morţii-vii reuşesc să şi alerge. Aşa se întâmplă în filmul „28 Days Later", regizat de Danny Boyle, şi în continuarea acestuia, „28 Weeks Later".
V-aţi întrebat vreodată cum sunt realizate acele machiaje dezgustătoare ale morţilor-vii?
Make-up artistul Ruxandra Dobrescu a vorbit despre astfel de machiaje. În „Night of the Living Dead”, machiajele erau rudimentare.
„Sângele era de fapt sirop de ciocolată, şi de machiaje s-a ocupat una dintre actriţe, Marilyn Eastman. Deci vorbim de persoane decedate, care au carne în putrefacţie, deci ţesuturi în putrefacţie, decadente, care încep să se dezagrege, să cadă, piele ruptă, sfâşiată, dezagregată, membre lipsă, ochi de cadavru, dinţi alteraţi, deci toate lucrurile astea cumva s-au menţinut. Există machiaje extreme, din ce în ce mai grobiene, pentru că de fapt cu Night of the Living Dead a fost deschis un, o serie de un subgen al filmului horror şi anume splatter films, care presupun foarte multă mizerie şi mâzgă şi sânge”, spune Ruxandra Dobrescu.
De la machiaje realizate cu proviziile din cămară, la morţi-vii construiţi integral pe computer, aspectul zombiilor a evoluat foarte mult în ultimii 40 de ani.
„Un machiaj care este considerat cu adevărat impresionant este cel creat de Paul Jones pentru Nemesis în Resident Evil, acolo este un machiaj foarte complicat. (...) Costumul respectiv a fost foarte complicat, executat din silicon, poliuretan, piele, metal (...) capul lui Nemesis era de fapt un exoschelet din fibră de sticlă, în spate era capul actorului, şi existau vreo cinci servomotoare între fibra de sticlă şi siliconul de deasupra şi, ca actorul să poată mişca totuşi masca respectivă. (...) De obicei echipele de machiaj la asemenea filme numără în jur de 100 de oameni. Adică se lucrează la un nivel foarte mare de manoperă. Şi se fac dinţi falşi. Lentile de contact. Lentilele de contact sunt personalizate, pentru că mulţi actori au dioptrii. Deci lentilele se produc pentru actorii respectivi şi dinţii la fel. Pentru fiecare actor se face amprenta dentară ”, explică Ruxandra Dobrescu.
Aceasta dezvăluie că în „I Am Legend”, din 2007, zombii au fost produşi exclusiv pe computer: „Sunt extrase capturi după nişte cascadori care au executat toate mişcările respective, şi... după aceea au fost creaţi în calculator. Mişcarea este de fapt o infinitate de puncte, se mişcă în suprafaţa pielii. Calculatorul încă nu redă fidel această mişcare. Deci întotdeauna când este un personaj creat în CGI, captură după un actor, sau după un cascador, întotdeauna lipsesc anumite mici mişcări de fineţe ale micilor muşchi, şi are micilor suprafeţe de piele”.
Reportajul integral în materialul VIDEO ataşat.