Odată, bărbaţii se remarcau şi prin vorbă şi prin port. Cu aerul lor nobil îşi făceau uşor drum prin societate. Prezenţa şi manierele erau cartea lor de vizita cu care reuşeau să îşi facă oriunde intrarea. Lumea le spunea, simplu, gentlemani. Astăzi puţini bărbaţi îşi mai asumă o astfel de purtare, ar putea părea nefirească, preţioasă, pretenţioasă. Violonistul Alexandru Tomescu este unul dintre cei care ţin la etichetă unei apariţii frumoase când vine vorba şi de haine, şi de comportament.
„Muzica frumoasă îţi aduce o stare de echilibru interior, care automat se va reflecta şi în exterior prin felul în care arăţi şi prin ceea ce faci. Cred că în mediile muzicale sunt mulţi gentlemani, însă, cu cât ajungi mai sus, vei descoperi mai multă naturaleţe, modestie, umilinţă, şi acolo stau adevăraţii gentlemani”, explică violonistul.
Marius Dan are grijă că apariţia scenică a lui Alexandru Tomescu să fie impecabilă. În 2009, el a fondat un brand românesc de vestimentaţie masculină de lux. „Pe noi ne echivalează hainele clasice, pe care le poţi purta oricât şi nu se învechesc odată cu trecerea anilor. Pantofii trebuie să fie neapărat curaţi, chiar dacă afară plouă, ninge, e praf; cureaua nu trebuie să fie purtată de prea multe ori. Şi am observat în ultimul timp la bărbaţii români o apetenţă pentru accesoriile mici, gen o batistă, poate chiar şi cămăşi cu butoni”, explică el.
Să fii însă gentleman nu înseamnă doar haine făcute la comandă, la cei mai pricepuţi croitori. „Poate că nu zilnic e îmbrăcat impecabil, poate că nu zilnic îşi duce soţia sau iubită la cel mai scump restaurant, cum vedem noi în filme şi ne imaginăm citind cărţile bune, însă e un tip foarte realist, un tip care înţelege societatea în care trăim şi care are în continuare foarte mult respect pentru semenii lui”, subliniază Marius Dan.
Raoul Pop este autorul proiectului online „The Elegant Gentleman". Site-ul lui îi ajuta pe bărbaţii români să înţeleagă ce înseamnă să fii domn. „O replică plăcută de-a lui Cary Grant care tot timpul mi-a stat în minte: "Gandiţi-vă la lucruri fericite!". Şi asta mi se pare o atitudine de viaţă foarte bună pentru un gentleman. Tot timpul trebuie să fii optimist, să treci peste anumite obstacole ale vieţii şi să nu le consideri obstacole, ci doar nişte lucruri pe care trebuie să le descurci”, spune el.
Antoaneta Tănăsescu, autoarea cărţii „Unde sunt manierele de altădată?", identifică discreţia ca principală calitate a unui gentleman. „Un gentleman are o plăcere de a acoperi cu penumbre şi cortine eul privat. El evidenţiază doar eul public. Trebuie să se vorbească real, ca expresia sufletului. Dacă sufletul este frumos şi elegant, vei vorbi frumos şi elegant”.
Ambalaj, dar și esență
În societate, un domn va respecta cu sfinţenie codul onoarei. „Dacă te consideri un gentleman sau chiar un bărbat ar trebui să îţi respecţi cuvântul dat. Mi se pare un lucru foarte important, pe care dacă nu-l mai faci, nu mai meriţi respect de la cei din jur”, explică Raoul Pop.
„O atitudine de gentleman am întâlnit vară trecută când am mers cu bicicletă mea la reparat, mi s-a comunicat un preţ, la sfârşit când m-am întors să o iau, ţineţi-vă bine, în România, mi s-a comunicat : "Uitaţi, nu a fost necesar să facem operaţiunile x,y,z, aşa că preţul final este de fapt mai mic. Nu-mi venea să cred, am fost fericit o săptămână. Poate există la noi atâta onestitate şi atâta sinceritate?", povestește Alexandru Tomescu.
Astăzi, să fii gentleman a căpătat înţelesuri eronate. „Din păcate, în ultimii 10 ani au apărut foarte mulţi oameni de carton care cred că dacă se îmbrăcă din Vest sau umblă cu maşini scumpe, asta e suficient să se upgradeze cu o scară, să crească”, explică Marius Dan. .
Accesoriile însă nu pot înlocui distincţia. Gentlemanul nu este doar ambalaj, el trebuie să fie şi esenţă. „Poţi deghiza un lup în lână de oaie pentru o vreme, dar când începe să vorbească acel lup, îţi dai seamă cine este”, subliniază Raoul Pop.
Un gentleman este un om frumos, care crede în rafinament, în educaţie, în maniere. Le foloseşte pe toate acestea că pe nişte instrumente care, odată puse la lucru, reuşesc să transforme lumea şi pe cei din jur după chipul şi asemănarea sa.