FOTO: Ron Jones
Cauți în muzică o dimensiune spirituală și susții că muzica ta este expresia a ceea ce simți, atunci, pe moment. Vorbește-ne despre satisfacția pe care ți-o dă o astfel de abordare atunci când îți asculți compozițiile, sau când ești pe scenă, în spectacolele live.
Cred că libertatea este unul dintre lucrurile pe care le căutăm în fiecare moment, iar a putea decide ce simți prin muzică, în afară de faptul că este un privilegiu, este și o provocare.
Eu asta aștept să simt când cânt și înregistrez-un proces frumos și o realitate vie, care îți dă satisfacții.
Te-ai născut într-o țară unde muzica era supusă cenzurii, în special muzica provenită din Statele Unite. Totuși, erai îndrăgostit de jazz, de libertatea acestui gen muzical. Cum te-au ajutat profesorii în formarea ta ca artist?
Aveam profesori care erau foarte deschiși, de altfel mulți dintre ei făceau parte din grupuri importante din Cuba, dar erau și profesori care puneau muzica clasică pe primul loc. Programa era structurată pentru a forma muzicieni specializați în muzica clasică însă, la sfârșitul studiilor mele s-a introdus și cursul de percuție afro-cubaneză, ceea ce mie mi-a schimbat viața și până în ziua de azi caut să învăț din rădăcinile afro-cubaneze.
Chiar dacă era interzis să se asculte jazz, căutam prin toate mijloacele să ascultăm muzica aceea, etichetată pe atunci ca fiind a „inamicului’’.
Inspirația de moment este foarte importantă pentru tine în procesul de creație. Simți vreodată nevoia să revii asupra ideilor? Ai vreo îndoială asupra lor la o audiție ulterioară?
Sunt dintre cei cărora le place inspirația de moment și cred că primul impuls creativ este și cel mai onest. Când compun sau cânt ceva, cu atât mai mult când este înregistrat, trăiesc momente unice, iar ele rămân pe disc. În schimb, la concerte există magia momentului.
Să fii onest, să cânți doar ceea ce simți, să transmiți doar prin propria voce sunt câteva convingeri de la care nu te abați niciodată. Ce altceva înseamnă a fi muzician pentru tine?
Să fii muzician și să poți trăi din asta e o onoare și o responsabilitate, mai ales că prin muzică exprimăm emoțiile și ne facem auzită vocea interioară, cea a sufletului. Să te poți defini prin muzică pentru mine este cea mai mare calitate a existenței mele, o experiență puternică și generoasă.
Folosești elemente tradiționale, instrumente acustice, dar și electronice. Această diversitate contribuie la puterea ta creatoare?
Da, cred că muzica tradițională, fiind baza multor curente muzicale actuale, e compatibilă cu toate sonoritățile care au apărut între timp, asa o văd și o simt eu. Dar, pe lângă asta, trăim un moment în istoria muzicii când electronica și tehnologia sunt ceva obișnuit. Ar fi păcat să nu ținem cont de ele, acest lucru ne-ar distanța de prezent.
Pentru albumul „Ile”, ai ales să colaborezi cu muzicieni pe care îi cunoșteai din copilărie. Cât sunt de importante pentru tine relațiile cu ceilalți muzicieni de pe scenă și cum se reflectă ele în performanța live?
Atunci când compozițiile se nasc, practic sunt schițe care prind contur și capătă identitatea lor pe măsură ce sunt asimilate de fiecare dintre instrumentiști. Astfel, ele sunt transformate în sonorități personale, care dau originalitatea și specificitatea sunetului Quartetului AfroCubano. Libertatea și dialogul muzical constituie premisele fundamentale ale acestui grup. În procesul de producție și la înregistrarea ultimului disc, după ce s-a realizat un suport melodic de bază, s-au adăugat unele elemente și nuanțe care, într-un fel sau altul, sunt parte din direcțiile noastre muzicale.
Ai cântat în conjuncturi foarte diverse, de la solo, duo, la big band. În ce formulă te simți cel mai confortabil?
Fiecare formulă are nevoie de propria sa energie. Îmi place să cânt și să pot împărtăși întotdeauna, chiar dacă e vorba de un proiect solo sau simfonic. Ideea este ca muzica să transmită sentimentele și emoțiile mele și să exprime lumină, pace, dragoste, bucurie și speranță.
Calitățile tale artistice incontestabile atrag simpatia generală, polarizează energiile. Cum simți reacția publicului ca răspuns la arta ta?
Suntem autentici prin ceea ce spunem, vrem doar să trăim un moment de comuniune prin care să facem cunoscut faptul că suntem o echipă și ne dorim ca fiecare notă să fie o picătură de fericire atât pentru public cât și pentru noi.
Spune-ne câteva cuvinte despre fiecare membru al quartetului tău și cum s-a desfășurat lucrul la cel mai recent album.
Cu Childo Tomas (bas, kalimba și voce) lucrez de mai bine de 14 ani. Compozițiile noastre sunt naturale și autentice, iar relația dintre noi se bazează pe respect și modestie. Cu Leandro Saint Hill (alto & soprano sax) colaborez de 10 ani, dar în fiecare concert se regăsesc prospețimea și magia primului moment.
Ernesto Simpson este un prieten din copilărie, mergeam împreună în vacanțe, iar după toți acești ani, am decis să fim și parteneri de scenă. Nivelul de comunicare dintre noi este exact răspunsul lucrurilor trăite în copilărie. E un grup frumos și aș îndrăzni să spun că până astăzi a fost trupa care reprezintă cel mai bine mixul afro-cubanez cu cel african, printr-un limbaj personal creat de bagajul muzical al fiecăruia dintre instrumentiști.
Ce ar trebui să aștepte publicul român de la spectacolul tău din București?
Ideea este să petrecem o seară plăcută, în care protagonistă va fi muzica afro-cubană, iar bucuria, ritmul și melodia vor fi prezente de la început până la sfarșit.
Concertul Omar Sosa Quarteto Afro Cubano are loc pe 30 iunie 2016, ora 20:00 la Sala Radio din București. Accesul în sală se face începând cu ora 19:30. Nu este permis accesul cu camere foto profesionale. Filmatul este interzis pe toată durata concertului.