Un spital de urgenţă din Bucureşti. Chiar şi aici pacienţii sunt nevoiţi să vină cu medicamente de acasă. Dacă însă un bolnav vrea să afle cum îşi poate recupera banii, nimeni nu îl ajută.
Discuție reporter-angajat spital:
„-Cum trebuie să procedez ca să recuperez şi eu banii pe medicamente?
-Ce medicamente?
-Cele pe care le-a cumpărat de pe secţie. Nu ştiţi...”
Şi chiar dacă ar fi ştiut, pacientul nu ar fi avut mai multe şanse de reuşită.
Pentru a-şi recupera cheltuielile, bolnavul trebuie să facă un dosar care să conţină reţetele şi chitanţele de la farmacie. Documentul cel mai greu de obţinut este însă referatul pe care trebuie să-l facă medicul pacientului, avizat ulterior de şeful de secţie şi managerul spitalului prin care aceştia recunosc că nu au tratamentele necesare.
În plus, nu există un termen până la care spitalul e obligat să facă decontul. Aşa cum a păţit o pacientă care nu a reuşit până acum să-şi recupereze cei 1.300 de lei plătiţi pe tija montată în picior acum aproape doi ani.
„Ei sunt instruiţi probabil, refuz să cred că sunt incompetenţi, ca să nu spună paşii compleţi de urmat, ca să ne pierdem pe drum să nu mai ajungem niciodată la semnat cu ele”, spune Florina Manea, pacientă.
Din cauza birocraţiei, cei mai mulţi renunţă. Iniţiatorul legii din 2010 propune acum simplificarea procedurilor. Astfel, spitalul ar trebui obligat să treacă în scrisoarea medicală de externare toate medicamentele care au fost achiziţionate de pacient, iar termenul de plată a banilor să fie de 30 de zile.
„Este normal ca spitalul să dea tratamente, că d-aia este spital. Nu este un garaj pentru pacienţi. Este un spital care trebuie să asigure tot ceea ce are dreptul pacientul. Dacă banii nu ajung înseamnă că sistemul trebuie schimbat”, afirmă Sorin Paveliu, iniţiatorul modificării legislative.
Ministrului Sănătăţii recunoaşte problemele.
„Noi toți știm acest lucru, dar când finanțarea este deficitară atunci credem că singurii care au responsabilitatea de a gestiona corect fondurile sunt managerii”, susține Eugen Nicolăescu, ministrul Sănătăţii.
O propunere concretă a venit din partea preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate care are de gând, ca de la anul, să-i sancţioneze pe manageri dacă pacienţii sunt puşi să vină cu medicamente de acasă.
Cristian Bușoi, președintele CNAS: Pacienții cumpără și cele mai banale medicamente și materiale sanitare
„În contextul în care anul viitor reușim să aducem mai mulți bani la spitale, nu foarte mulți dar într-un procent relativ mai important, și în cond în care prin noul pachet de bază îi punem pe cei din spitale să-și eficientizeze mai bine cheltuielile, reducând cheltuielile nejustificate și rezolvând cazuri în spitalizare de zi și ambulatoriu, le vor rămâne din bugetul pe care îl punem la dispoziție de la Casa Națională de Asigurări de Sănătate prin casele județene bani suficienți pentru a nu mai pune pacienții să-și cumpere medicamente și materiale sanitare, atunci când vorbim de aceste medicamente și materiale care sunt în ghidurile de practică și care sunt uzuale în orice spital din România”, a spus Cristian Bușoi, președintele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, prin telefon la Digi24.
Acesta a adăugat că, dacă un medic dorește să trateze un pacient cu un medicament sofisticat, atunci e responsabilitatea acelui medic.
„Din păcate, în România, pacienții ajung să-și cumpere și cele mai banale medicamente și materiale sanitare”, a menționat Bușoi.