Chiar dacă vor să cumpere medicamente simple, pentru răceală, clienţii care intră în farmacii primesc informaţii pe care nu le-au cerut, despre suplimente alimentare şi vitamine. Cei de după tejghea aplică regula picăturii chinezeşti. Poate clientul cumpără şi altceva...
Următoarea discuție a fost surprinsă cu camera ascunsă:
"Farmacist: Acesta este Detoxonul, care are vitamina C un gram. Îl avem la promoție, îl luați cu 18 lei.
Reporter: Ăsta ce e, medicament?
Farmacist- Este vitamina C efervescentă, pentru imunitate.
Farmacist - E o problema la imunitate. Avem o promoție la Imunomix, un produs pe baza de echinaceea, soc, gheara pisicii, sau mai avem o promoție la vitamina C de un gram."
Bonusul pe care farmaciştii îl primesc la fiecare sfârşit de lună pentru vânzările de suplimente alimentare şi vitamine compensează munca de convingere pe care o duc zilnic cu clienţii. Există însă şi angajaţi care refuză să facă jocul distribuitorilor şi se feresc să recomande produsele.
„Nu au studii clinice care să ateste eficacitatea lor și de multe ori poate fac mai mult rău decât bine. La rândul meu sunt încurajată de lanțul de farmacii la care lucrez să recomand astfel de produse, pentru că primesc bonusuri la salariu”, explică o farmacistă.
Medicii recomandă suplimentele nutritive şi vitaminele numai în cazuri speciale. Pentru sugari cu întârzieri în creştere, gravide şi bătrâni. Doctorii spun că înflorirea industriei de suplimente nutritive şi vitamine se bazează şi pe nevoia psihologică a oamenilor de a fi la modă. Asaltaţi de reclame la televizor, pacienţii cad pradă şi marketingului agresiv făcut de farmacişti.
Românii cheltuie peste 250 de milioane de euro pe an pentru suplimente alimentare şi vitamine. În momentul de faţă, în România sunt comercializate legal aproape 20.000 de astfel de produse. Iar studiile spun că piaţa suplimentelor nutritive se va dubla în următorii cinci ani.