„Practic, suntem cumpărătorii unei iluzii”, spune Ana-Maria Pleşcan, client al băncii de celule stem.
Ea a plătit, în 2009, aproape 1.000 euro pentru prelevarea de celule din cordonul ombilical al copilul său nou-născut. A semnat contract cu o firmă din Cluj-Napoca care s-a angajat să păstreze grefa, într-o bancă de celule stem, în schimbul unei taxe de câteva sute de lei anual. Recent, femeia şi alţi 30.000 de clienţi au primit hârtii prin care li se cerea să rezilieze contractul iniţial şi să semneze altul, cu o companie nou creată în Slovacia.
„S-a stipulat practic faptul că se preia toată afacerea de către altă firmă cu un nume care sună oarecum asemănător”, mai spune Ana-Maria Pleşcan, client al băncii de celule stem.
Ana-Maria Pleşcan spune că a primit o factură de la firma din Slovacia, fără să semneze schimbarea contractului.
„Am primit o factură de la ei, dar la furnizor este trecut alt nume de firmă”, adaugă femeia.
Odată cu schimbarea firmei, în contracte au apărut alte clauze.
„Se pare că noile contracte au un alt obiect de activitate. Se referă la intrarea într-un program de ajutorare în caz de nevoie a efectuării unui transplant. Practic, nu ar mai fi vorba de un contract de stocare precum cel iniţial”, afirmă Dorin Pîrciog, vicepreşedintele Asociaţiei Române a Băncilor de Celule Stem.
Clienţii care au semnat noile înţelegeri au fost chemaţi, după nicio lună, să le anuleze. Total bulversaţi de ceea ce se întâmplă, mii de părinţi ar vrea să îşi recupereze grefele recoltate.
„Dacă părinţii aleg să mute proba de celule stem într-o bancă tot de pe teritoriul României transportul este gratuit”, declară Bogdan Ivănescu, preşedintele Asociaţiei Române a Băncilor de Celule Stem.
Banca de celule stem cu sediul central în Cluj-Napoca are 70.000 de clienţi, dintr-un total de 100.000 de familii din România care au prelevat ţesut la naşterea copiilor. Pentru Digi24, firma susţine că grefele sunt în perfectă siguranţă şi că locul de depozitare al acestora nu s-a modificat.