A plecat din Rusia către Kazahstan. Acolo acvila a decis să-și facă de cap. Nu i-a păsat de frontiere și a făcut un ocol prin Iran. Asta i-a adus la ruină pe cercetătorii ruși care o urmăreau cu ajutorul unui sistem de geolocalizare prin SMS.
Tracker-ele GPS au fost puse de cercetători unui număr de 14 păsări și inițial a fost urmărit zborul lor din Rusia către Kazahstanul vecin. Dispozitivul trimitea SMS-uri cu datele de geolocalizare, pe o frecvență predefinită.
Una dintre aceste păsări, un vultur de stepă femelă, botezată Min, a rămas peste vară în zona Kazahstanului, dar în afara ariei de acoperire a rețelei de telefonie mobilă. Aici s-au adunat o mulțime de mesaje care specificau locația ei, mesaje ce nu s-au putut transmite din Kazahstan. Pasărea a zburat apoi peste Uzbekistan și Turkmenistan, a ajuns în Iran și Arabia Saudită, apoi s-a întors în Iran. Traseul ei este redat în harta de mai jos cu roșu:
Aici, în Iran, SMS-urile acumulate peste vară s-au trimis în Rusia la preț de roaming, de câteva ori mai mare decât cel normal, astfel că s-a acumulat o factură de sute de dolari. „Ne-a trimis sute de SMS-uri scumpe, cu locațiile ei din vară, cheltuindu-ne întreg bugetul pe care îl aveam alocat pentru vulturi”, a povestit ornitologul Elena Schneider, citată de Siberian Times.
Vulturul Min Foto: Elena Schneider
Un alt vultur, Hakas (cu gri pe hartă) a stat foarte aproape de graniță în Turkmenistan și Uzbekistan. În funcție de partea de graniță în care era, mesajele text pe care le trimitea erau fie la un preț rezonabil, fie la tarif mai scump.
Apel la donații
Aceste cheltuieli neprevăzute aproape au epuizat bugetul ornitologilor, care au fost nevoiți să lanseze pe internet un apel la donații ca să plătească factura la mobil. „Am fost nevoiți să cerem un împrumut pentru a ne finanța sistemul de monitorizare”, a declarat Igor Kariakin, ornitolog participant la proiect. Oamenii au dat curs apelului de ajutor și acum cercetătorii au asigurată finanțarea facturii la mobil.
Monitorizarea vulturilor de stepă, care migrează spre Africa și India pe timpul iernii, permite anticiparea unor posibile pericole.
Potrivit asociației Bird Life International, această specie a cunoscut o rată mare a mortalității din cauza expansiunii terenurilor agricole în zonele lor de habitat și a instalării eolienelor.
Nouă ne pasă ca datele tale personale să rămână confidențiale
Noi și partenerii noștri 143 stocăm și/sau accesăm informații pe dispozitivul dvs., precum identificatorii cookie unici pentru prelucrarea datelor cu caracter personal. Puteți accepta sau gestiona alegerile dvs. făcând clic mai jos sau în orice moment, pe pagina cu politica de confidențialitate. Aceste alegeri vor fi raportate partenerilor noștri și nu vă vor afecta navigarea.Mai multe detalii
Noi si partenerii nostri (retelele de socializare si agentiile de publicitate partenere, precum si furnizorii nostri de servicii de date analitice) prelucram date pentru a permite website-ului sa functioneze, pentru a personaliza continutul si anunturile publicitare afisate in functie de interesele si/sau profilul dvs., pentru a va oferi functionalitati aferente retelelor de socializare si pentru a analiza traficul pe website. Beneficiati de drepturile prevazute de art. 15-22 din GDPR in legatura cu prelucrarea datelor cu caracter personal. Aceste drepturi pot fi exercitate prin modalitatea indicata aici. Prin click pe “ACCEPT TOATE”, acceptati folosirea tuturor Tehnologiilor de tip Cookie, care implica inclusiv acceptul dvs. cu privire la stocarea/accesarea informatiilor de catre Vendor-ii cu care colaboram. Prin click pe “VREAU SA MODIFIC SETARILE INDIVIDUAL” puteti schimba preferintele in mod individual, mai putin cele legate de cookie strict necesare pentru functionarea website-ului.
Atât noi, cât și partenerii noștri prelucrăm datele pentru a oferi:
Stocarea și/sau accesarea informațiilor de pe un dispozitiv. Utilizarea profilurilor pentru selectarea conținutului personalizat. Dezvoltarea și îmbunătățirea serviciilor. Măsurarea performanței reclamelor. Utilizarea profilurilor pentru selectarea publicității personalizate. Crearea profilurilor de conținut personalizat. Crearea profilurilor pentru publicitate personalizată. Măsurarea performanței conținutului. Înțelegerea publicului prin statistici sau combinații de date din surse diferite. Utilizarea de date limitate pentru a selecta publicitatea. Utilizarea datelor limitate pentru a selecta conținutul. Date precise de geolocație și identificarea prin scanarea dispozitivului.