„Portul Giurgiu este unul dintre cele mai mari porturi fluviale, a fost înfințat în anii 1500 – 1600”, spune Nicolae Madin, inginer program de dezvoltare al Portului Giurgiu „A fost înființat inițial ca un port terminal de cereale, se exportau cereale în Imperiul austro-ungar și în Imperiul otoman”, adaugă el.
În 1870 a fost construita calea ferată între București și Giurgiu, cale ferata care ajungea pâna aici în Port. Astfel, Giurgiu a devenit primul port din România cu cale ferată directă până în capitală.
„Ulterior și-a extins activitatea prin exportul de sare brută, adusă din zona Prahova”, explică Nicolae Madin.
Pe lângă activitatea de transport de mărfuri, portul a avut mereu şi rol de transfer de pasageri, de pe navele cu turişti venite pe Dunăre spre rutele de uscat către Bucureşti sau alte zone ale ţării.
În acest port era şi conducta prin care se depozita petrolul venit direct de la rafinăria din Prahova, ce urma apoi să fie transportat pe apă până în Germania. Dar, în cel de-al Doilea Război Mondial, americanii au încercat să distrugă sursele de aprovizionare ale nemţilor, cu care România era aliată. Prin urmare, terminalul petrolier din Giurgiu a trecut printr-un bombardament puternic. Portul a fost repus pe picioare în perioada comunistă, dar în anii 90 situaţia portului Giurgiu s-a schimbat din nou.
„După 1990, prin privatizarea foarte multor întreprinderi din Giurgiu, activitatea portuară s-a redus substanțial de la 1.500.000 de tone, 2 milioane de tone manipulate anual înainte de 1990 s-a ajuns la 450 - 500 de mii de tone”, spune Nicolae Madin.
Chiar şi în aceste condiţii, cu un trafic de mărfuri mult redus, portul este unul pe profit.
„Este una dintre companiile cele mai profitabile din România. Teritoriul portuar este închiriat, concesionat, în funcție de activitate, diferitelor societăți. Spre norocul nostru aceste societăți care vin și închiriază sau concesionează terenul portuar sunt societăți profitabile care își permit să plătească chiria la timp”, subliniază Cristian Matei, director Compania Națională Administrația Porturilor Dunării Fluviale.
Acum sunt 70 de angajaţi, dar autorităţile locale au în plan să extindă portul în anii următori. „Dorim un port de agrement, un port de marfuri, dorim să dezvoltăm pe acest canal, dar în partea sudică, o zonă de agrement cu plajă, cu ambarcațiuni de mici dimensiuni”, a explicat Nicolae Barbu, primar Giurgiu.
Societatea portuară dispune acum şi de magazii pentru depozitarea mărfurilor, silozuri pentru depozitarea cerealelor, dar are în activitate şi depoluarea de pe Dunăre.
Campania RAPORT DE ŢARĂ Digi24
Timp de 21 de săptămâni, campania RAPORT DE ŢARĂ face radiografia României reale, în aşteptarea regionalizării. În fiecare zi, la orele 9, 13 şi 19, reporterii Digi24 transmit în direct din două judeţe ale ţării, cu atuurile şi punctele lor slabe. Susţine-ţi judeţul în campanie! Indiferent de unde ai fi, intră pe raportdetara.digi24.ro şi votează judeţul preferat.