Prima cale ferată minieră din Transilvania a fost construită de austro-ungari în județul Hunedoara, în anul 1871. Lega localitatea Ghelari, de unde era extras minereul de fier, de furnalul de la Govăjdie, primul cu flux continuu din Europa.
„Pentru secolul al XIX-lea, acest proiect industrial s-a născut ca urmare a necesităților mereu crescânde de fontă și produse finite din fier ale administrației habsburgice”, explică Cristian Roman, muzeograf.
După pornirea Uzinelor de Fier de la Hunedoara, linia a fost extinsă. La 1900, traseul mocăniței măsura 16 kilometri și traversa primul pod curb din România. Trenul pleca din spatele Castelului Corvineștilor.
„Era prima gară din Europa unde se învârteau locomotivele în jurul gării. Aveau o deltă, ca să întoarcă locomotiva cu fața spre castel”, explică Rudolf Hanzelik, inițiatorul proiectului „Salvați mocănița!”.
Clădirea originală a Gării de Vest din Hunedoara a fost demolată de regimul comunist în anii '50, iar alta în stil rusesc a fost construită în locul ei. În urmă cu câțiva ani, gara a fost transformată în locuință, iar locul cândva unic în Europa e acum păzit de câinii comunitari.
Odată cu închiderea fluxului primar de la combinatul siderurgic, linia a fost casată. Acum patru ani a fost dezmembrată și dusă la fier vechi și ultima bucată de metal din calea ferată minieră ardeleană, fără ca cineva să țină cont de valoarea ei. A mai rămas în picioare un singur pod.
„Aici a rămas o traversă din lemn masiv, rămasă după ce au dezmembrat linia din 2009”, povestește Rudolf Hanzelik.
Cum s-a născut ideea
A fost momentul în care un grup de tineri din oraș a pornit o adevărată operațiune de refacere a unei părți din istoria locului. Au numit-o „Salvați mocănița!”.
După ani în care tinerii au ecologizat zona de unii singuri și au bătut în zadar la uși după ajutor, acum demersul lor începe să dea roade. Consiliul Local Hunedoara a inclus pe lista de achiziții pentru anul în curs terenul pe care funcționa trenul, evaluat de specialiști la 80.000 euro. Cu investiții de trei milioane de euro din fonduri europene, mocănița va reveni pe șine.
Pentru Hunedoara, refacerea liniei înguste nu ar însemna doar o dreptate morală făcută istoriei, ci mai ales un motor în industria turismului. Va lega două puncte strategice - Castelul Corvineștilor și Furnalul de la Govăjdie, locul în care s-au produs componente din fontă pentru Turnul Eiffel, din Paris.
„Noi ne-am propus ca target până în 2016 să ajungem la un milion de turiști pe an. Dorim să îi ținem mai mult în Hunedoara pentru că, în momentul de față în Hunedoara există un turism de autocar. Adică autocarele vin, văd castelul și pleacă”, spune Viorel Arion, primarul Hunedoarei.
„Noi această inițiativă am avut-o prin prisma turismului. Văzând că vin peste 150.000 de turiști la castel și nu pot să își petreacă mai mult de două ore acolo, ne-am gândit că ar putea să vină pe cel mai frumos traseu de linie îngustă din țară”, explică Dan Bera, inițiator al proiectului „Salvați mocănița!”.
Mocănița va traversa opt poduri și două tuneluri pe un traseu de zece kilometri.
Bani în așteptare
Iar pentru ca traseul să fie viabil, primăria Ghelari, care administrează furnalul de la Govăjdie, e gata să intre în proiect. Chiar a obținut aprobarea unei finanțări de aproape un milion de euro în anul 2010, printr-o hotărâre de Guvern. Ministerul Dezvoltării și Turismului a aprobat atunci un proiect care prevedea reabilitarea furnalului și refacerea gării vechi, de la Govăjdie.
De trei ani însă, n-au mai sosit vești concrete despre finanțare.
„Ni s-a spus doar să așteptăm, pentru că sunt bani europeni și vor fi repartizați în acest proiect”, spune Ioan Bulbucan, primarul din Ghelari.
Mocănița, furnalul de la Govăjdie și Castelul Corvineștilor sunt doar câteva dintre pariurile hunedorenilor pentru următorii ani. Pentru că tinerii de aici sunt gată să mai bată la alte zeci de uși pentru un muzeu al fierului și un altul al satului pădurenesc. Iar dacă vor avea sorți de izbândă, sunt toate șansele ca Hunedoara să devină nu doar cetatea fierului, ci și a turismului.
Campania RAPORT DE ŢARĂ Digi24
Timp de 21 de săptămâni, campaniaRAPORT DE ŢARĂface radiografia României reale, în aşteptarea regionalizării. În fiecare zi, la orele 9, 13 şi 19, reporterii Digi24 transmit în direct din două judeţe ale ţării, cu atuurile şi punctele lor slabe. Susţine-ţi judeţul în campanie! Indiferent de unde ai fi, intră peraportdeţară.digi24.roşi votează judeţul preferat.