Radu Pandele: Ochi critic, desen minuțios, curaj

Elena Tănase Data publicării:
radu pandele

Ochi critic, desen minuţios, curaj. Aşa poate fi caracterizat Radu Pandele, artistul care pictează ziduri peste tot în Europa, inclusiv acasă. Îşi asumă cu naturaleţe apartenenţa la România, la Balcani ... şi la specia umană. O specie de succes, spune el :-)

Artă figurativă, ochi critic şi desen puternic. Aşa poate fi caracterizat Radu Pandele, artistul care pictează ziduri peste tot în Europa, inclusiv acasă. Îşi asumă cu naturaleţe apartenenţa la România, la Balcani ... şi la specia umană. O specie de succes, spune el :-)

Născut la Arad, în 1993, Radu Pandele a absolvit Universitatea Naţională de Arte la Bucureşti, şi-a continuat studiile de Artă şi Design la Cluj, apoi la Ecole Superieure d'Art Grenoble. Despre acest traseu academic onorabil spune că l-a parcurs numai ca să îşi dea seama că putea şi fără el.

Radu Pandele face parte din grupul Sweet Damage alături de care realizează proiecte murale monumentale în toată Europa.

Picturile sale au fost expuse la Grenoble, Berlin, Lisabona sau Luxembourg. Pot fi văzute la Muzeul de Artă Contemporană de la Bucureşti. Pe lângă pasiunea de a picta pe ziduri, Radu Pandele apelează la tehnici diverse - instalaţii multimedia, digital media, sculptură. E bun prieten cu arta abstractă, dar pledează în propriile lucrări pentru arta figurativă. Cu multe niveluri de citire.

Radu Pandele: Sunt pictori care au încercat să ilustreze imagini pe care le vezi când închizi ochii. Arta abstractă e mai mult decât niște pete copilărești sau un joc de culoare. Ele ar trebui să reprezinte niște stări în care te regăsești sau nu. Personal nu sunt pictor abstract, dar mi-am pus problema asta de câteva ori.

Atelierul său, un studio cu lumină bună într-o clădire de lângă Podul Grant, arată cât de mult timp petrece artistul afară pictând ziduri sau mult, mult mai în interior, în interiorul lucrărilor. L-am întrebat de ce pictează ziduri prin lume.

Radu Pandele: Pictăm pereți pentru că e o procesul acesta public, adică ești mult mai vulnerabil pictând un bloc de 4 etaje. Ești și vulnerabil gravitației, că poți să cazi de pe schelă, de pe nacelă când ești în toată splendoarea creației, dar ești vulnerabil privitorilor. Şi lucrarea ta e accesată de niște oameni care în viața lor n-au călcat într-un muzeu. E una dintre chestiile tragice. Există oameni care încă n-au călcat în muzeu de artă, sau cultura lor vizuală e dictată de advertisment, care e dictată de Hollywood. Care urmează reţetele, care se adaptează ei la imaginarul maselor. Aia nu e educație vizuală. E entry level.

Radu Pandele nu vrea să fie un artist după canoane, completate de reţete consacrate de PR şi marketing. De fapt, nu vrea să trăiască nici ca artist, dar nici ca om, după reţete.

Radu Pandele: Fiecare om e unic şi pur și simplu nu trebuie să te complaci, că trebuie să faci așa, pentru că așa e rețeta. Trebuie să fii o forţă a naturii. Nu, ca artist, că trebuie să urmezi o reţetă şi aia e. Trebuie să sfidezi rețetele!

Din acest motiv, Radu Pandele pare să fie destul de dificil de încadrat. Lucrările sale înfăţişează concepte în termeni comuni, accesibili: autoritatea, hrana industrializată, relaţiile sociale intrate pe bandă rulantă, marketing-ul agresiv care ne invadează creierul sau ... plămânii. Lucrările lui Radu Pandele par o permanentă fugă spre libertate tocmai prin desenul - figurativ, ferm şi minuţios, aproape matematic - a ceea ce ne ţine legaţi. Cât despre receptarea lucrărilor, artistul refuză să se lase capturat de obsesia popularităţii. Arta adevărată e făcută pentru ea însăşi.

Radu Pandele: Ești autosuficient când o faci pentru tine și atunci începe să le placă oamenilor, când ajung să înțeleagă: ăsta nu ne vrea timpul, nu vrea nimic de la noi, trăiește în realitatea lui și putem privi, pentru că n-o să influențăm cu nimic următoarele lucrări. E un egoism profesionist. Eu nu vreau nimic de la oameni, de ce să le iei timpul lor. Lasă-i să aibă viața lor. Dacă e entertainment ce produci tu, ei o să vină la tine, oricum.

Lucrarea donată organizaţiei de Cruce Roşie se numeşte Linia 2 (Modern Altarpiece. Afterlife) este un joc grafic. Face parte tot din acest demers eliberator, mai precis din seria "Geometrii post-sistem", o expoziție influențată de street art și graffiti. Linia 2 cuprinde în sine un paradox. Are înfăţişarea unei naturi statice, figurativă. dar nu cuprinde de fapt nici un fel de element de acest fel. Este o enigmă desenată cu spraz pe pânză.

Radu Pandele: Arta e ceva deosebit. Mulțumesc culturii umane. Cultura umană e religia mea. N-ai cum să nu respecți toată creația per total, indiferent că ne sabotăm acum, dar suntem o specie de succes. O superspecie de succes.

Editor web: Liviu Cojan

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Orașul din România acoperit de zăpadă la mijloc de noiembrie. Ninge fără oprire de....
Digi FM
Motivul pentru care Fuego nu s-a căsătorit până la 48 de ani: “Când ajungem în camera noastră, suntem niște...
Pro FM
Cheryl Cole, solista care l-a făcut tată pe Liam Payne, îndurerată la înmormântarea cântărețului. Mesajul din...
Film Now
Selena Gomez dezvăluie cel mai bun sfat pe care l-a primit de la o femeie: „Chiar funcționează!”
Adevarul
Americanii care vor să fugă de Trump și-au găsit refugiu în Sardinia. Orașul în care o casă costă 1 euro
Newsweek
Pensie mai mare la Mica Recalculare cu o condiție. De unde poate fi luat documentul?
Digi FM
Denis Drăguș, împăcare neașteptată cu familia sa, cu care nu mai vorbise de cinci ani. Tatăl atacantului: „Am...
Timothée Chalamet
Timothée Chalamet oferă „performanța anului” în filmul biografic despre Bob Dylan, spun criticii. Se pronunță...
Digi Animal World
Un bărbat s-a deghizat în crocodil și a încercat să-i atragă atenția unui aligator adevărat. Imaginile sunt...
Film Now
Joaquin Phoenix, gesturi atente și priviri pline de iubire pentru soția lui, Rooney Mara. Discreți și...
UTV
Ethan Slater, iubitul Arianei Grande, a picat spectaculos la premiera filmului Wicked. Momentul viral care a...