Coreea de Nord, Uniunea Europeană, inflaţie monetară, legea sharia, consiliul de securitate NATO, Israel şi Palestina. Par a fi subiecte grele de politică externă, în fapt nu sunt decât teme pe care le dezbat cei mai străluciţi liceeni din România.
Ce presupun dezbaterile academice? O temă de discuţie, două echipe, pro şi contra şi un arbitru care decide care echipă a fost mai persuasivă. Arsenalul acestor "debateri" include: oratorie, retorică, argumentaţie, stil, structura şi spontaneitate.
Andrei Olaru este unul dintre cei cinci elevi care fac parte din echipa naţională a României pentru mondiale. În timpul liceului, Andrei a ajuns unul dintre cei mai buni debateri din ţară.
„Odată ce ai ajuns în echipa naţională lucrurile chiar devin complicate, pentru că atunci trebuia să fi pregătit să joci pe absolut orice, nu doar pe cele cinci chestii pe care le-ai întâlnit la concursurile la care ai fost până atunci. Aşa că trebuie să citeşti din toate domeniile o sumedenie de chestii, să te antrenezi în fiecare săptămână, să joci în diverse moduri. Debate-ul e exact genul de sport din care trebuie să faci un fel de stil de viaţă, pentru că tot timpul trebuie să citeşti, să gândeşti, să-ţi schimbi modul în care gândeşti”, spune băiatul.
Toate activităţile sunt coordonate de foşti debateri, astăzi studenţi, care ţin traininguri, arbitrează, organizează competiţii, şi uneori participă la competiţiile de dezbateri pentru studenţi. Șerban Pitic face debate de 9 ani şi este coordonatorul clubului de dezbateri din Ploieşte ARGO, care numără peste 50 de elevi.
„Dezbaterile îţi conferă în primul rând libertatea să gândeşti singur, să poţi să analizezi critic, deci să nu mai fi manipulabil. Îţi oferă libertatea de a te exprima. Cumva îţi dă acea siguranţă de sine care te lasă să simţi că eşti un individ autonom care poate să ia decizi şi care poate să facă faţă unor presiuni sau să facă faţă atunci când e nedreptăţit, să zicem. Îţi oferă libertatea să fii tu”, a explicat acesta.
Anul trecut, Șerban Pitic a ajuns în finala "English as a foreign language" de la mondialele pentru studenţi care s-au ţinut în Germania.
Şcoala ne învaţă să citim şi să facem adunări, dar rareori ne antrenează să gândim analitic, să ascultăm înainte să vorbim, să ne cântărim cuvintele înainte să le rostim. Dezbaterile academice oferă tinerilor un mediu competitiv în care îşi dezvoltă deprinderi şi abilităţi care nu se învaţă în sala de clasă.