KitchenShop. De ce are succes o afacere cu produse scumpe de bucătărie?
Nu doar dragostea trece prin stomac! Şi afaceri cu aromă de profit au drum prin bucătărie! O afacere de peste 10 milioane de euro a pornit de la un bărbat care a învăţat să gătească pentru a nu muri de foame. Bucătăreala a devenit apoi pasiune şi sursă de câştig. A descoperit că în România anului 2009 nu existau magazine cu ustensile profesionale pentru gătit şi a exploatat nişa care l-a transformat în maestru al câştigului.
La România Fast Forward cunoaştem povestea celui care a înfiinţat primul ziar studenţesc din România de după Revoluţie, a realizat şi primul ziar economic din ţara noastră, iar în antreprenoriat s-a dus şi către industria IT. Dar și-a dat seama că și bucătăria poate fi o sursă de câștig și așa s-a născut primul magazin online din România cu produse destinate gătitului.
Sergiu Voicu, jurnalist Digi24: Salut, Laurenţiu. În rezumat cam aşa sună povestea ta. Iar primii bani i-ai făcut aici. Ai intrat în zona antreprenoriatului la Universitate, în centrul Bucureştiului.
Laurenţiu Ilie - antreprenor: Am vândut ziare în 1990 imediat după Revoluţie. Aici am vândut ziare şi se vindeau foarte bine. Şi 500 de ziare într-o jumătate de oră. De la vândut ziare am început să distribui ziare, să colectez bani. Pe urmă m-am ocupat de zona de tipografie.
Iar de aici până la a pune pe picioare propriul ziar a fost doar un pas.
Laurențiu Ilie: Imediat după Revoluţie a fost o explozie a comerţului, toată lumea vindea orice şi oriunde.
Un ziar de anunţuri părea o afacere profitabilă.
Laurențiu Ilie: Am creat ziarul Bursa. Erau vreo 12 ziare de anunţuri de publicitate. Iar ziarul Bursa la început a fost de anunţuri, nu economic. Ca să ne diferenţiem, am zis să fie un ziar care să conţină preţul. Vrei să cumperi o garsonieră, pui preţul, vrei să vinzi, pui preţul.
Primul ziar economic din România
Românii deveneau tot mai interesaţi de mediul economic, iar unii îşi căutau curaj să devină patroni.
Laurențiu Ilie: Am decis să publicăm un articol pe prima pagină. Şi în general era un articol de afaceri, de genul cum să devii un manager mai bun, un întreprinzător mai bun. Uşor, uşor am introdus articole utile pentru economia din perioada respectivă. Şi cu timpul s-a transformat într-un ziar economic.
Marian Prunoiu - director de logistică: Sediul ziarului Bursa era pe strada unde locuiau bunicii mei, practic vizavi de casa bunicilor, din sufragerie vedeam în birourile Bursa. Eu aveam vreo 13 ani pe atunci. Undeva pe la 20 de ani m-am angajat la ziarul Bursa. Era un ziar cotidian.
- Ai avut şansa să vezi lucruri în afara ţării, în America. Ai câştigat o bursă de jurnalism în State unde ai fost plecat aproape un an. Ce ai învăţat acolo?
Laurenţiu Ilie - antreprenor: Culmea, mi se părea că erai mai liber în România să faci afaceri decât în Statele Unite.
Inspirat de ce a văzut în SUA, odată revenit în România, Laurențiu Ilie a decis să renunţe la presă şi să îşi încerce norocul pe alte nişe.
Afaceri pe alte nișe
Laurențiu Ilie - antreprenor: Am luat pe vremea respectivă hotelul „Adriana” din Venus, care acum e în paragină. Şi timp de trei ani de zile ne-am ocupat şi de hotel. Între timp ne-am făcut şi o casă de schimb valutar, care a durat şi ea vreo trei ani de zile. Ne făcusem şi o agenţie de turism şi una de publicitate.
- Cum alegeai care nişă este potrivită pentru tine?
- Nu alegeam. O făceam din intuiţie.
- În State ţi-ai descoperit pasiunea pentru gătit, pentru că erai forţat să găteşti.
- Stăteam singur într-o casă închiriată şi am fost nevoit să gătesc. Mi-am cumpărat cărţi de bucătărie şi am început să gătesc. Nu mă pricepeam deloc, chiar într-o zi era cât pe ce să dau foc la casă. Când m-am întors, am continuat să gătesc.
Cum a apărut KitchenShop
Marian Prunoiu - director de logistică: La nevoia lui de burlac la vremea aia, care nu găsea gadgeturi în România să se descurce mai bine în bucătărie, şi-a dat seama că este nevoie pe piaţa românească de aceste gadgeturi.
Laurenţiu Ilie - antreprenor KitchenShop: Şi aşa uşor, uşor mi-a venit ideea. Ce ar fi să îmi fac o afacere de hobby, o afacere simplă, o afacere online cu produse de top?
Evelina Morar - director comercial: Laurenţiu a făcut un împrumut de 200 de mii de euro ca să putem să ne descurcăm să cumpărăm ceva marfă.
Marian Prunoiu - director de logistică: Nu mai exista nici un magazin cu ustensile numai de bucătărie.
Evelina Morar - director comercial: Atenţie, în Republica Moldova exista un magazin de gătit, de bucătărie. În România nu. Tot ce era pe piaţă în momentul respectiv, erau produsele din hipermarketuri.
Laurenţiu Ilie - antreprenor: Toţi prietenii mi-au spus că sunt nebun. Cum poţi să crezi că lumea o să cumpere tigăi de 100 de euro, de exemplu, când găsim tigăi cu 10-15 lei?
- Planul de acasă s-a potrivit cu piaţa?
Evelina Morar - director comercial: Nu s-a potrivit chiar aşa. Am făcut un magazin online şi ne-am aşteptat să vină comenzile buluc peste noi şi să nu facem faţă livrărilor. Dar lucrurile nu au mers chiar aşa.
Laurenţiu Ilie - antreprenor: Mulţi ne spuneau că vor să vadă produsele, nu aveţi un magazin, un showroom? Nu ne gândisem nicio secundă să deschidem ceva fizic.
De unde sunt aduse produsele?
Evelina Morar - director comercial: Ăsta a fost motivul pentru care am deschis primul magazin, pentru că oamenii au vrut să pună mâna pe produse, să le vadă.
- Primul magazin online cu produse pentru bucătărie şi apoi primul magazin fizic. De unde aduceai produsele?
Laurenţiu Ilie - antreprenor: Am vrut să aducem cele mai bune produse de bucătărie din lume şi am început să căutăm. Să mergem în Germania, în Franţa, în Italia.
- Să aduci cele mai bune produse, din Europa cel puţin, pe partea de bucătărie, este o mare provocare în primul rând asupra preţurilor.
- Am ignorat aspectul preţului. Pentru că nu m-a interesat să fac o afacere neapărat.
Afacere de succes cu un soft. Până la criză
- Înainte de a avea această afacere cu produse de bucătărie, ai avut şi o afacere de succes, cu soft IT.
- Mergea foarte bine până a venit criza. Softul pe care noi îl avem este un soft de gestiune pentru industria auto. Când a venit criza, una dintre cele mai lovite industrii din România a fost industria auto. Am avut clienţi care au pierdut 90% din business şi s-a simţit grav pentru că aveam toate ouăle în acelaşi coş, industria auto. Şi am avut foarte mulţi clienţi care au dat faliment. Firma a luat-o în jos abrupt.
- Dar asta nu te-a speriat, pentru că în plină criză ai deschis un magazin de produse de bucătărie.
- Nu mi-a păsat. Voiam să fac business-ul ăsta, credeam în el.
Cum merge o afacere cu ustensile scumpe de bucătărie
- În 2009, când v-aţi deschis voi, salariul minim era undeva la 800 de lei, produsele pe care le aduceaţi voi aveau preţuri mari pentru România, cum au mers lucrurile? Vânzările cum au decurs?
Evelina Morar - director comercial: A fost destul de greu să vindem astfel de produse în România. Ce puteai să îţi iei cu un salariu minim pe economie? Puteai să îţi iei de exemplu patru vase tajine din ceramică. Toată luna te uitai la ele, erau goale, frumoase, le puteai pune pe masă, dar cam atât. Sau puteai să îţi iei două cuţite de calitate.
- Aţi început în criză, nu a fost un impediment?
Marian Prunoiu - director de logistică: Probabil dacă prindeam perioada de glorie dinaintea crizei, ascensiunea ar fi fost mult mai rapidă.
Chiar şi în criză, au fost destui pasionaţi de bucătărie, dispuşi să investească bani buni în ustensile profesionale.
- Vedem pe raft cuţite cu 400 de lei, 1000 de lei, 2000 de lei. Sunt clienţi pentru aceste produse?
Evelina Morar - director comercial: Sunt foarte mulţi clienţi care dau 100 de euro pe un cuţit.
Laurenţiu Ilie - antreprenor: În primul an am deschis două magazine. Cel de-al doilea a fost chiar acesta. An de an am tot crescut cam cu 30% în fiecare an ca vânzări.
Clientul nemulțumit, cea mai bună sursă pentru a ști ce greșeli să eviți
- Ce greşeli ai făcut din care ai învăţat ulterior?
- Am făcut foarte multe. Am mers din greşeală în greşeală. Dar din greşeli devi mai bun şi înveţi. Principala sursă de a face lucrurile bine sunt chiar clienţii nemulţumiţi. Clientul nemulţumit e sursa să ştii ce să nu mai faci. Sau cum să îl faci mai bine.
- Care era strategia din magazin, ca să nu se şocheze acei clienţi care veneau în magazin de preţuri?
Marian Prunoiu - director de logistică: De la al doilea magazin ne-am dat seama că dacă punem toate produsele frumoase şi scumpe în faţă, omul vine la vitrina, se uită, vede că sunt scumpe şi nu intră. Și atunci am adoptat strategia de a aduce obiectele mai mici şi accesibile şi am lăsat în spate produsele mai scumpe.
Andreea Nicolae - şef de magazin: Avem o oală, imaginaţi-vă cum este să aveţi acasă o oală în care puteţi face sarmale, o băgaţi la cuptor şi o lăsaţi acolo, ea funcţionează ca un slow cooker. După care nu mai vreau să fac sarmale şi vreau să fac o tocăniţă şi o pun pe flacăra de la aragaz.
- Şi o poţi pune pe flacără fără să crape?
- Da. Plus că are un capac special cu mici proeminenţe care creează efect de ploaie. Ce înseamnă asta? Că nu gătim în ulei, ci în sucul propriu.
- Aveţi şi produse româneşti?
Laurenţiu Ilie - antreprenor: Avem câteva produse româneşti, dar trebuie să recunosc, într-o mică măsură, pentru că nu sunt producători români de produse de calitate.
Primul magazin în Budapesta
- Câte magazine aveţi, cât de extinşi sunteţi?
Evelina Morar - director comercial: 17 magazine în cele mai mari oraşe din România. Șase în Bucureşti, restul în ţară. Şi anul trecut am deschis primul magazin în Budapesta. Ne putem considera multinaţională.
- De ce v-aţi extins?
- În Budapesta nu există magazine KitchenShop, este aceeaşi poveste ca în România.
Laurenţiu Ilie - antreprenor: Din nou, o mare naivitate: Noi am spus că dacă merge în România, va funcţiona şi în Ungaria. Obiceiurile de cumpărare sunt foarte diferite. Românii cumpără foarte mult în weekend, spre deosebire de unguri care nu cumpără în weekend.
Nișe de extindere: un site cu rețete plătite
Antreprenorul cu afaceri în domeniul bucătăriei de peste 10 milioane de euro are în plan noi nişe de extindere.
Laurenţiu Ilie - antreprenor: Avem un plan foarte ambiţios pentru mine, pentru România. Un site de reţete. Un site creat de useri, care pun reţete pe site şi vor beneficia de bani pentru fiecare reţetă pusă.
Evelina Morar - director comercial: Aici vei putea găsi reţeta în funcţie de ce ingrediente ai tu prin casă. Dacă ai în casă nişte pui, ardei şi roşii şi pătrunjel, atunci site-ul îţi va genera reţeta în funcţie de ingredientele pe care le ai.
Laurenţiu Ilie - antreprenor: De exemplu, poţi să stabileşti cantitatea ingredientelor în funcţie de numărul de porţii. Găseşti o reţetă făcută pentru șase porţii, dar tu nu vrei să faci șase, vrei să faci două sau 12 şi atunci tu modifici şi îţi modifică automat cantitatea de produse în funcţie de numărul de porţii.
Cum trebuie să fie un antreprenor?
- Care sunt atuurile lui pentru care a câştigat în afaceri?
Evelina Morar - director comercial: Este foarte pasionat şi foarte implicat în tot ceea ce face.
- Dacă ar fi aceasta o lecţie de mentorat?
Laurenţiu Ilie - antreprenor: Primul principiu: calitatea este cel mai bun business plan. Dacă faci un lucru de calitate, nu ai cum să nu ai succes. Înainte să îţi faci un business trebuie să te pregăteşti. Cu cât sunt mai pregătit, cu atât am mai mult noroc. Norocul ţi-l faci. Trebuie să ai apoi curaj. Pregătire, curaj să te bagi. Cea mai sigură cale de a nu reuşi este de a nu încerca.
Marian Prunoiu - director de logistică: Este un vizionar, în primul rând.
- Să le fie frică tinerilor să pornească într-o afacere?
Laurenţiu Ilie - antreprenor: Nu, nu, este cea mai mare greşeală să îţi fie frică să începi o afacere. Găseşte-ţi o nişă: nu înseamnă ceva nou ce nu mai există pe piaţă, poţi să faci orice mai există pe piaţă, dar fă-l un pic mai bine.
Reporter: Sergiu Voicu
Operatori: Florin Dizanov, Maria Racovițan, Alexis Drăghici
- Etichete:
- antreprenori romani
- afaceri romanesti de succes
- antreprenori romani de succes
- kitchen shop
- ustensile de gatit
- afaceri bucatarie
- laurentiu ilie
- ziarul bursa
- magazin online bucatarie
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News