„Din 2009, de când funcţionează fabrica de pompe şi injectoare diesel de la Iaşi, au fost echipate cu piesele produse aici aproape 5,6 milioane de maşini din întreaga lume”, relatează Ligia Pricopi, reporter Digi24.
La fabrica Delphi din Iași se lucrează 24 de ore din 24. Aproape 2000 de oameni vin la muncă în trei schimburi. Până la începutul lui 2014, americanii au preferat ca afacerea să fie condusă de specialiști de peste Ocean.
Ştefan Petrea are 36 de ani și este unul dintre primii angajați. A venit ca inginer specializat în mecatronică, și a ajuns să fie acum primul manager român al uzinei.
„Nu ți se dă de foarte multe ori în viață ocazia să construiești un astfel de colos industrial, să îl vezi cum totul pleacă de la zero, cum trebuie, în primul rând, să clădești oameni, după care echipamente, clădiri. Astăzi, produsele noastre deservesc o mare parte dintre clienții noștri din Europa, dar și din Asia Centrală și de Est”, spune Ștefan Petrea, directorul general al fabricii Delphi Iași.
„Avem aici specialiști de la facultatea de Mecanică, Electrotehnică, chiar și Chimie, Automatizări. Angajăm absolvenți din Universitatea Tehnică, care în parcursul unui an de zile, în diverse zone ale fabricii, cu mentori, parcurg un program de training foarte intens, reușind la sfârșitul acestui an să aibă experiența necesară pentru a lucra la îmbunătățirea acestor procese”, afirmă Bogdan Ursache, directorul tehnic al fabricii Delphi Iași.
Inginerii lucrează cu tehnologii de înaltă precizie, care necesită prelucrări mecanice de nivelul unui micron. De 100 de ori mai mic decât grosimea unui fir de păr. Zeci de roboți fac manevrele de fineţe cerute de anumite componente.
Condițiile de lucru, mai ales în anumite secții, sunt foarte stricte. Un simplu fir de praf poate modifica întregul proces.
„Pentru a putea reuși să atingem nivelul de performanță al componentelor pe care le producem în fabrică avem nevoie de temperatură controlată, umiditate controlată și de curățenie. Vedeți și echipamentul pe care îl avem, previne contaminarea produselor cu particule organice, respectiv particule mecanice sub nivel de microni”, adaugă Bogdan Ursache.
După ce sunt atent verificate, componentele sunt pregătite pentru livrare. Aproape 20.000 de pompe și injectoare sunt produse în fiecare zi.
„Sistemul Common Rail este inima motorului. Un motor nu poate să funcționeze dacă nu ai sistemul să îți injecteze motorina sau benzina, care să îți dozeze cantitatea de motorină sau benzină de care ai nevoie și în același timp care să îți controleze fiabilitatea motorului”, mai spune Ștefan Petrea, directorul general al fabricii Delphi Iași.
O pompă este produsă în fabrica din Iaşi la fiecare 30 de secunde, iar în privinţa injectoarelor viteza este de patru ori mai mare.
Fabrica se întinde pe o suprafață de 35.000 de metri pătrați, iar investiția se ridică la 300 de milioane de euro. Colosul american este pe piața din România din 1999 şi are acum 9.000 de angajați și patru fabrici. Pe lângă cea de la Iași, unde se realizează componente pentru motoarele diesel, mai sunt alte trei fabrici în Sânnicolau Mare, Ineu şi Moldova Nouă, care produc sisteme electrice și electronice de distribuţie.