Cu o Chină obosită şi cu perspectiva unor bariere tarifare spre piaţa americană, industria auto îşi caută noul potenţial. Şi el poate fi Africa. Are un potenţial fantastic care se poate duce la patru milioane de vehicule pe an. Regulile sunt mai simple, piaţa nu este desţelenită. E drum anevoios, dar poate fi extrem de profitabil pe termen lung.
Când grupurile Volkswagen şi General Motors au pătruns pe piaţa chineză în anii '80 şi '90, oficialii din spatele acestor decizii au fost consideraţi nebuni. Intrau în ţara bicicletelor, acolo unde rata de pătrundere a maşinilor raportat la populaţie era mai mică chiar şi decât cea din Africa. Acum, vânzările cumulate ale celor două companii pe piaţa chineză sunt de peste 3 milioane şi jumătate de vehicule. Curajul a fost răsplătit.
Recompense la fel de mari promite şi Africa actuală. Deocamdată continentul este un mare cimitir de maşini. Se fac importuri uriaşe de maşini rulate din Japonia sau Orientul Mijlociu şi acesta este marele obstacol în calea industriei automotive în Africa.
„E foarte uşor pentru noi să aducem maşini din alte uzine, să le importăm pentru diverse pieţe africane, dar dacă vrem să creăm o industrie sustenabilă, e esenţial să coagulăm o formă de industrializare locală”, spune Mike Whitfield, director Nissan Africa.
Dezavantaje și... avantaje
Planurile trebuie găsite în aşa fel încât să fie creat un ecosistem care să genereze bunăstare. Veniturile sunt mici în Africa, ceea ce îngustează piaţa pentru maşini noi. Infrastructura este precară şi ca efect, uzura asupra unei maşini noi este accentuată, ceea ce face o astfel de investiţie neviabilă. Sistemele de finanţare sunt limitate.
Este nevoie de un program investiţional, public şi privat, care de fapt să ridice nivelul de trai, astfel încât oamenii să se îndrepte spre maşini noi şi să şi le permită.
Marii constructori au format o asociaţie, în urmă cu patru ani, care acum începe să-şi arate roadele. În ţări precum, Nigeria, Kenya sau Ghana, constructorii care fac uzine sunt exceptaţi de la plata taxelor timp de zece ani şi scutiţi de taxe vamale la importurile de tehonlogie şi subansamble.
În acelaşi timp, companiile fac lobby pe lângă guverne să restricţioneze importurile de maşini rulate.
„Am început să analizăm pieţele şi să ne uităm la modalităţi de deschidere pentru că acum nu funcţionează aşa cum trebuie din cauza importurilor de maşini rulate. E un adevărat cimitir”, spune Thomas Schaefer, director Volkswagen Africa.
Africa subsahariană are un potenţial mare, de peste 3 milioane de unităţi, de la vânzări actuale de 420 de mii de unităţi. Regulile de mediu nu sunt la fel de stricte ca în pieţe dezvoltate şi atunci investiţiile constructorilor sunt mai puţin costisitoare.