Victoria lui Donald Trump în alegerile prezidențiale din SUA a declanșat o polemică privind influența informațiilor false care au circulat pe rețelele de socializare. Facebook a fost acuzat că a contribuit la alegerea lui Donald Trump, permițând informațiilor false să circule pe rețeaua de socializare.
Mark Zuckerberg a respins în mai multe rânduri această idee pe care a descris-o ca fiind „nebună”, dar a dezvăluit că utilizatorii nu sunt tentați să citească articole redistribuite pe rețeaua de socializare dacă acestea nu se află în concordanță cu opiniile lor personale.
Facebook și Google au anunțat în această săptămână că de acum înainte vor împiedica departamentele lor de publicitate să publice anunțuri pe site-urile care publică informații false și adesea senzaționaliste.
O știre apărută în septembrie le-a dat motive de bucurie suporterilor lui Donald Trump. Potrivit articolului distribuit de milioane de persoane pe Facebook, candidatul ar fi avut parte de susținerea lui Papa Francisc. Un alt articol celebru pe rețeaua de socializare, publicat de Denver Guardian, scria că un agent FBI implicat în ancheta legată de emailurile lui Hillary Clinton a fost găsit mort în condiții suspecte. Însă, în ciuda succesului de care s-au bucurat pe rețelele de socializare, aceste articole sunt false. Papa nu făcut nicio declarație cu privire la alegerile din SUA, iar Denver Guardian nu există. Cu toate acestea, datorită Facebook, cele două materiale au devenit virale, fiind citite de milioane de utilizatori. Deși articolele care dezmințeau informațiile au circulat și ele pe internet, nu s-au bucurat nici pe departe de celebritatea celor false.
Însă aceste cazuri nu reprezintă excepții. Sute de povești inventate au devenit virale pe rețelele de socializare în ultimul an, fiind citite de milioane de utilizatori.
Mark Zuckerberg, co-fondatorul Facebook, crede că ”e o nebunie să crezi că știrile false de pe Facebook, care reprezintă o mică parte din conținut, au influențat alegerile în vreun fel.” Jurnaliștii de la The New York Times îl contrazic și consideră că declarațiile făcute de Zuckerberg dăunează democrației americane și lumii întregi. De asemenea, declarațiile acestuia contrazic cercetările efectuate chiar de Facebook.
În ziua alegerilor din 2010, Facebook a condus un experiment menit să testeze impactul politic pe care îl are presiunea socială. La experiment au participat 61 de milioane de utilizatori din SUA. Aceştia au văzut un anunţ în partea de sus a paginii lor de Facebook: "Astăzi este ziua alegerilor". Anunţul mai arăta cât de mulţi utilizatori Facebook şi câţi dintre prieteni au selectat "am votat". Era, de asemenea, afişată o listă cu secţii de votare. Concluzia studiului a fost că acest mesaj a dus la creșterea numărului de votanți cu cel puțin câteva sute de mii.
În 2012, cercetătorii de la Facebook au făcut un alt experiment. Paginile de Facebook ale unor persoane le-au apărut mai multe postări pozitive, în timp ce altele au primit mai multe postări negative. Persoanele care au primit mai multe mesaje pozitive, au postat, la rândul lor, mai multe anunțuri pozitive, în timp ce al doilea grup a distribuit un număr mai mare de mesaje negative pe paginile lor.
Însă studiile care dovedesc că oamenii sunt influențați de colegi și de rețelele de socializare sunt multe.
De asemenea, știrile false nu sunt singurele care influențează politic utilizatorii Facebook. Celebrele „Echo chambers” au și ele un mare impact. Facebook are un algoritm care selectează știrile care vor apărea mai sus pe pagină și care vor fi „îngropate”. Oamenii tind să caute știri care să le confirme teoriile, iar Facebook încurajează acest lucru oferindu-le exact ce doresc să citească.
Și, deși rețelele de socializare nu dictează utilizatorilor pe cine să voteze, informațiile pe care le oferă joacă un rol important, spun jurnaliștii de la The New York Times.