În România, aproape 1.000 de tineri sunt membri diferitelor cluburi de dezbateri şi mulţi dintre ei participă la competiţii internaţionale. Astfel, România are un palmares deloc de neglijat în concursurile de oratorie organizate în străinătate.
Andrei Olaru este unul dintre cei cinci elevi care fac parte din echipa națională a României pentru mondiale. În timpul liceului, Andrei a ajuns unul dintre cei mai buni debateri din țară.
Invitat la Digi24, Andrei Olaru este de părere că școala le dezvoltă elevilor mai mult capacitatea de a memora informații și nu pune accent pe gândirea analitică.
„La școală nu am avut nicio oră în care să fiu pus, efectiv, la gândit. Niciodată nu a trebuit cu adevărat să încerc să analizez ceva. În afară de orele de matematică, unde trebuie să depui un pic de efort, în rest reții niște informații prestabilite, le reproduci și cam atât. De exemplu, la bacalaureatul la limba română, tot ce trebuie să faci este să reproduci informații despre anumite opere. Este singurul mod de a obține punctajul maxim”, a precizat Andrei Olaru, campion național la dezbateri.
Florin Colceag, președintele Institutului Român pentru Studii și Cercetări Avansate, întărește ideea prezentată de Andrei Olaru.
„În mod normal, educația ar trebui să le dea șansa copiilor de a-și maximiza potențialul și de a-l utiliza în mod plenar pe piața muncii și în viața personală. Nu să-i înfunde cu fel și fel de informații, majoritatea vetuste și fără niciun fel de relevanță. Nu sunt aplicabile nicăieri și, în primul rând, nu țin seama de orizontul de interes al elevului. În mod normal, un sistem educativ bine pus la punct trebuie să dezvolte personalități. Tot aparatul administrativ este construit să inhibe, nu să dezvolte”, a explicat Florin Colceag.