ALEGERI PREZIDENȚIALE 2014. Aspiranţii la fotoliul prezidenţial nu mai ai au acelaşi lipici la electorat ca în urmă cu cinci ani. Doar puțin peste un milion de lei au donat persoane fizice și juridice către partidele şi candidaţii prezidenţiali din acest an.
Surprinzător, preferatul donatorilor n-a fost reprezentantul celui mai mare partid de guvernământ, Victor Ponta, ci liberalul Klaus Iohannis. În prima săptămână de campanie, el a strâns peste 320.000 de lei.
ALEGERI PREZIDENȚIALE 2014. El este secondat de candidatul alianţei PSD-PC-UNPR, cu peste 310.000 lei. Independent cu numele, dar cu Partidul Liberal Reformator în spate, Călin Popescu Tăriceanu a strâns din donaţii puţin peste 200.000 de lei.
De două ori mai puţin a primit candidatul Partidului Mişcarea Populară, Elena Udrea, fiind urmată de Teodor Meleşcanu.
ALEGERI PREZIDENȚIALE 2014. Independenta Monica Macovei a primit puţin peste 50.000 de lei, coada clasamentului revenind lui Dan Diaconescu cu doar 1.000 de lei.
Potrivit legii, în campania pentru alegerea preşedintelui, limita maximă a cheltuielilor este de 25.000 de salarii de bază minime brute. Asta însemnă 21,2 milioane de lei, echivalentul a circa 4,7 milioane de euro, dacă ne raportăm la salariul minim brut din ianuarie 2014, adică 850 de lei.
În aceste condiţii, donaţiile reprezintă doar un fragment din necesităţile financiare ale actualie campanii prezidenţiale.
Spre deosebire, în 2009 banii adunaţi de la susţinători au fost o resursă financiară esenţială. La finalul campaniei pentru primul tur de acum 5 ani, peste 16 milioane de lei au intrat în conturile celor 12 candidaţi.
Donaţiile, esenţiale pentru primul tur în 2009
Sorin Oprescu - 5.418.242 lei
Traian Băsescu - 4.411.071 lei
Mircea Geoană - 3.460.965 lei
Crin Antonescu - 2.407.665 lei
Kelemen Hunor - 356.971 lei
Corneliu Vadim Tudor - 190.128 lei
Eduard Manole - 118.424 lei
Constantin Potârcă - 20.000 lei
Ovidiu Cristian Iane - 15.000 de lei
Remus Cernea - 14.000 de lei
Total: 16.412.412 lei
ALEGERI PREZIDENȚIALE 2014. Potrivit datelor Autorităţii Electorale Permanente, luând în calcul şi celelalte venituri şi datorii de campanie, efortul financiar din 2009 a ajuns la circa 44 de milioane de lei, echivalentul a aproximativ 10 milioane de euro la cursul mediu de atunci.
În aceste condiţiie, este de presupus că şi după testul electotral din acest an, costurile vor fi comparative, dacă nu mai mari.
Urmăreşte ştirile Digi24 despre ALEGERI PREZIDENȚIALE 2014 şi pe contul dedicat pe Twitter #cotroceni2014!