Transportul feroviar se modernizează. În curând vor fi disponibile trenurile alimentate cu baterii
Trenurile alimentate cu baterii sunt momentan o raritate. Se deplasează pe distanțe scurte și sunt disponibile în zonele în care electrificarea liniilor nu este posibilă.
Marea Britanie experimentează noua tehnologie. La fabrica Hitachi din Newton Aycliffe, inginerii au dezvoltat un motor hibrid, care permite trenului să economisească cel puțin 50% combustibil atunci când rulează.
Performanța i-a determinat să experimenteze crearea unei garnituri care să funcționeze exclusiv pe baterii de litiu. Noul tren este capabil să parcurgă până la 90 km în zonele neelectrificate. De asemenea, încărcarea se poate efectua în mers, atunci când circulă pe linii electrificate sau în 10-15 minute la staționare.
În Japonia și Germania funcționează deja trenuri alimentate cu baterii, dar experții din Marea Britanie trag un semnal de alarmă. Temerile sunt legate de siguranță, relatează BBC.
„Gestionate corect, bateriile cu litiu sunt foarte sigure. Însă, atunci când intervin anumite defecte, pot provoca scurgeri periculoase, extrem de inflamabile. În cazul unei astfel de avarii, sistemul supraîncălzit ia imediat foc și provoacă un incendiu greu de controlat și stins. Un astfel de eveniment ar fi catastrofal, pentru că în cazul acestor trenuri, focul se poate extinde cu rapiditate pe toată lungimea garniturii”, transmit experții.
Inginerii feroviari susțin însă contrariul. Bateriile moderne pe bază de litiu folosite în aceste trenuri au o structură externă foarte puternică. Probabilitatea ca un incendiu să se producă din cauza supraîncălzirii este redusă, însă nu imposibilă.
Singurele probleme care decurg din eventualitatea producerii unui astfel de accident sunt cât de rapid vor putea interveni salvatorii, dacă zona este greu accesibilă și cum vor coordona traficul feroviar, pentru că un astfel de incident produce invariabil perturbarea transportului pe linia ferată.