China a cumpărat cantități record de petrol ieftin din Rusia. Sancțiunile politice n-au funcționat în insulele exotice

Redacția Digi Economic Data publicării: Data actualizării:
Petrol China Rusia
Cele mai mari flote din lume nu au sanctiuni. Sursa foto: profimediaimages.ro

Rusia a devenit principalul furnizor de ţiţei al Chinei, depășind Arabia Saudită, arată datele publicate ieri de Autoritatea vamală chineză. G7 și UE au pus sancțiuni pe transportul de petrol ieftin, însă doar pe vasele din G7 și UE. Flotele maritime ale lumii sunt înregistrate, în general, în paradisuri fiscale. 

În 2023, Rusia a livrat Chinei o cantitate record - 107,02 milioane tone de ţiţei - echivalentul a 2,14 milioane de barili pe zi (bpd), conform datelor Autorităţii vamale chineze, cu mult mai mult decât orice alt mare exportator major de petrol, cum ar fi Arabia Saudită sau Irak.

Importurile din Arabia Saudită, anterior cel mai mare furnizor al Chinei, au scăzut cu 1,8%, la 85,96 milioane tone, gigantul din Orientul Mijlociu pierzând cota de piaţă în favoarea ţiţeiului rusesc mai ieftin.

Ca efect al sancţiunilor occidentale, în urma invadării Ucrainei de către Rusia, ţiţeiul rusesc s-a tranzacţionat la discounturi semnificative faţă de cotaţiile internaţionale. Economiile din G7, Uniunea Europeană şi Australia au convenit la data de 5 decembrie 2022 să interzică firmelor occidentale să furnizeze servicii de asigurări, finanţare şi brokeraj pentru navele care transportă ţiţei rusesc la un preţ mai mare de 60 de dolari per baril, în cadrul sancţiunilor impuse Moscovei pentru invadarea Ucrainei. Rusia este liberă să îşi transporte şi să îşi vândă petrolul la orice preţ doreşte, cu condiţia să nu utilizeze serviciile şi navele firmelor din ţările G7 şi UE.

Dar cele mai mari flote comerciale din lume sunt din Indonezia și Panama, cele două, neavând, evident, nicio legătură nici cu UE, nici cu G7. Urmează, China, Japonia, Liberia și Insulele Marshall. În privința tank-urilor petroliere lista celor mai mari transportatori arată așa: Liberia (464), Singapore (355), China (252), Rusia (250), Insulele Marshall (234) și Bahamas (209).

S-a observat o accelerare a cererii de la rafinăriile din China şi India pentru petrol ieftin.

În decembrie, preţul ţiţeiului rusesc de tip ESPO era mai scăzut cu aproximativ 0,50 - 0,20 dolari pe baril faţă de cotaţia barilului de petrol Brent. Însă situația e mult mai bună pentru petrolul rusesc față, de exemplu, octombrie, când preţul ţiţeiului rusesc de tip ESPO era mai scăzut cu un dolar, iar, în martie, cu 8,50 dolari, conform traderilor, citați de Agerpres.

În acelaşi timp, Arabia Saudită a majorat din iulie preţul ţiţeiului Arab Light, determinând unele rafinării să caute surse mai ieftine.

Şi livrările de petrol din SUA către China au crescut anul trecut cu 81,1%, pe fondul majorării producţiei de către Statele Unite.

Anul trecut, importurile totale de ţiţei ale Chinei au urcat la nivelul record de 563,99 milioane tone, echivalentul a 11,28 milioane de barili pe zi (bpd).