România a mers în Qatar cu Portul Constanța și Tarom pe tavă. Țara arabă este în plin proces de diversificare a activelor
România este interesată de atragerea de finanţări pe toate sectoarele de transport, le-a spus, azi la Doha, Sorin Grindeanu, Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, autorităţilor din Qatar. În ofertă sunt Portul Constanţa și Tarom, ambele în căutare de investitori. Pentru sectoarele feroviar şi rutier au fost discuţii despre conexiunile între Marea Baltică - Marea Neagră - Marea Mediterană.
„Noi parteneriate cu ţările din Orientul Mijlociu! Am discutat astăzi, la Doha, despre colaborarea dintre autorităţile române şi cele qatareze în domeniul infrastructurii mari de transport. România este interesată de un parteneriat şi de atragerea finanţărilor pentru toate sectoarele de transport. Pentru Portul Constanţa ne dorim îmbunătăţirea performanţelor manageriale şi de control”, a scris Sorin Grindeanu, miercuri pe Facebook.
Portul Constanța poate deveni platforme importante de hub și tranzit la Marea Neagră, cu rol major în rețeaua de transport transeuropean (TEN-T), atrăgând fluxuri comerciale noi prin investiții în modernizare și digitalizare, se arată în studiul publicat la începutul acestui an de Consiliul de Supraveghere din Domeniul Naval (CSDN) din cadrul Consiliului Concurenței.
CSDN recomanda modernizarea infrastructurii portului Constanța prin construirea de noi terminale portuare, extinderea danelor, adâncirea șenalelor de navigație și îmbunătățirea facilităților portuare pentru manipularea mărfurilor. De asemenea, dezvoltarea unui terminal specializat pentru barje ar crește traficul de cereale, îngrășăminte, semințe uleioase și combustibili minerali solizi – mărfuri care sunt transportate, de obicei, pe barje. La ora actuală, numărul navelor de mari dimensiuni este redus pentru că sunt puține dane specializate, aflate la adâncimi mari.
Tarom are nevoie de 300 de milioane de euro
„Pentru domeniul aerian avem în vedere colaborări cu potenţiali finanţatori, ca urmare a faptului că Uniunea Europeană nu mai alocă fonduri prin programele operaţionale”, a continuat Grindeanu. „Vorbim de niște investitori care, pe baza unor studii de fezabilitate, spun da, merită să investim, de exemplu, în Tarom".
În alte declarații de la Doha, ministrul a subliniat că o investiție de 300 de milioane de euro în următorii ani ar face Taromul să-și revină. Deocamdată, compania așteaptă un ajutor de stat de 80 de milioane de euro. Linia aeriană de stat a României n-a mai avut profit de 17 ani și mai trăiește doar cu ajutoare de stat.
Ministrul Transporturilor a adăugat în postarea de pe Facebook că sectoarele feroviar şi rutier au reprezentat puncte de interes pe agenda discuţiilor, inclusiv din perspectiva conexiunilor între Marea Baltică - Marea Neagră - Marea Mediterană”.
„Partea qatareză s-a arătat interesată de potenţialul strategic al României şi s-a decis constituirea unui comitet de lucru bilateral care să analizeze proiectele şi oportunităţile de investiţii”, a conchis Grindeanu.
Tot pachetul cu active plimbat de România prin Emirate ar ajunge la 15 miliarde de euro, potivit estimărilor guvernului.
Qatar e în plină expansiune a investițiilor în Europa
De exemplu, în februarie au cerut și au semnat un acord de parteneriat strategic cu președintele francez Emanuel Macron, prin care s-au angajat să pompeze în economia Franței nu mai puțin de 10 miliarde de euro. Printre prioritățile lor de investiții au fost inteligența artificială și industria aerospațială.
De aceste acorduri, dar și de investiții în venture capital sau equity, se ocupă Autoritatea de Investiții a Qatarului (QIA) care conduce Fondul Suveran de Investiții al Qatarului. QIA a fost înființată de Qatar în 2005 pentru a consolida economia țării prin diversificarea în noi clase de active. De atunci, fondul a investit în afaceri care merg de la cluburi de fotbal până la grupuri bancare. În octombrie 2023, fondul avea aproximativ 475 miliarde de dolari în active sub administrare.