Pericol în cereri: pe șosele circulă tractoare vechi care tractează utilaje vechi. Starea lor tehnică poate pune în pericol drumurile

Adam Gheorghe Data publicării:
tractoare
Sursa: profimediaimages.ro

În iureșul provocat de protestele fermierilor au trecut oarecum neobservate anumite revendicări ale protestatarilor, unele considerate ca „rezolvate” de autorități, altele cu potențial impact riscant asupra circulației pe drumurile publice.

Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale a înființat un așa-numit fond de risc, pentru acoperirea daunelor generate de calamități, în sumă de 100 milioane euro. La alimentarea acestuia sunt avute în vedere 40 milioane euro din subvenții, 30 milioane euro de la UE, sumă solicitată și aprobată, respectiv 30 milioane euro de la bugetul national.

Cel puțin aceasta este mențiunea efectuată în protocolul încheiat după negocierile dintre ministrul Florin Barbu și reprezentanții fermierilor care au protestat spontan și încă o mai fac.

Se amintea suma de 40 milioane euro colectată din subvenții, mai exact subvenția de bază pentru venit în scopul sustenabilității (BISS). Scopul declarat al acestei subvenții este acela de a contribui la stabilitatea relativă a veniturilor agricole, reducând volatilitatea acestora și la creșterea rezilienței fermierilor în condițiile actuale geopolitice și climatice.

Cuantumul BISS pentru anul 2023 a fost stabilit 96,47 euro/ha, iar din această sumă fermierilor li s-a reținut 3% anul trecut pentru constituirea instrumentului de risc amintit.

Potrivit protocolului între MADR și protestatari, până la data de 31 ianuarie 2024 se așteaptă procesele verbale de calamități aferente anului 2023, apoi va fi elaborat actul normativ pentru plata despăgubirilor fermierilor afectați de secetă.

Așadar, banii s-au reținut deja din 2023, în condițiile în care nu existau și nici acum nu există reglementări privind utilizarea acestui fond (hotărâre sau ordonanță de guvern), nu există criterii de eligibilitate ale fermierilor pentru accesarea despăgubirilor (care sunt limitele minime/maxime de calamitare), nu se știe care va fi instituția care va vira sumele stabilite ca despăgubiri.

Iar această problemă vine în condițiile în care numeroși fermieri nu și-au primit subvențiile – așa diminuate cu 3% - din cauza softului de localizare a culturilor, care a funcționat defectuos și a făcut confuzie între culturi, un aspect care iarăși a fost omis de reprezentanții MADR.
Întârzierea subvențiilor vine și pe un fond de risc de neplată din partea fermierilor care au datorii la plata creditelor bancare sau a leasing-urilor, precum și a bunurilor achiziționate cu plata ulterioară: îngrășăminte, pesticide, semințe, consumabile.

În aceste condiții, ei ar putea fi executați silit oricând de toți acești creditori și mulți dintre ei riscă și falimentul. O veste oarecum bună este că în această săptămână ar urma să intre pe agenda ședinței de guvern un proiect de act normativ, prin care creditorii fermierilor nu-i pot executa silit pe cei care au întârzieri la plată mai mici de 180 de zile.

Fermierii au avut și revendicări care sunt la limita legii, dar totuși au fost acceptate de MADR: echivalarea permiselor de conducere B și B1 (autoturisme) cu Tr și Tr1 (tractoare), respectiv anularea obligativității inspecției tehnice periodice (ITP) până la sfârșitul acestui an.
Surse din piața de mașini agricole sunt de părere că, pe de o parte, echivalarea permiselor de conducere ar fi benefică pe moment, deoarece în lipsa acesteia activitatea multor fermieri ar fi blocată, din cauza interdicției actuale de conducere a tractoarelor cu permise B. Pe de altă parte, experții atrag atenția că un conducător cu permis B nu are experiența conducerii tractorului cu remorci și pot apărea mari riscuri de accidente pe drumurile publice.

În privința eliminării ITP pentru utilaje agricole, măsura este considerată ca fiind fezabilă, pe termen scurt, dar pe șosele circulă multe tractoare vechi care tractează o serie de utilaje vechi, a căror stare tehnică poate fi precară și poate pune în pericol vehicolele celorlalți participanți la trafic.

În consecință, experții consideră că trebuie stabilite reglementări prin care aceste utilaje să fie verificate de unități mobile ale RAR sau, la alegere, să fie verificate de companiile care au ca obiect importul și distribuția de mașini și utilaje agricole.