Mașinile diesel ar putea fi scoase din circulație peste doi ani din cauza noilor norme de poluare. Comisia Europeană oferă clarificări

Alexandru Gologan Data publicării:
interdictie masini diesel
sursa: shutterstock.com/

Ministrul Transporturilor din Germania, Volker Wissing avertizează că noile norme de poluare introduse la nivelul Uniunii Europene vor scoate din circulație motorizările diesel cu emisii euro 5 și euro 6 în decurs de doi ani. Temerile adresate de oficialul german au primit răspunsul Comisiei Europene: aplicarea standardelor de emisii nu vor interzice mașinile pe motorină.

Ministrul german al Transporturilor a trimis joi o scrisoare președintei Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, în care solicită explicații legate de aplicarea legislației privind normele de poluare. Potrivit oficialului german, limitele de emisii admise de UE nu pot fi respectate în condiții normale de funcționare.

„Milioane de autovehicule riscă să fie scoase din circulație odată cu implementarea normei Euro 7. În condiții de exploatare normale, atunci când o mașină urcă o pantă sau este încărcată la sarcină maximă cu bagaje, va emite mai multe noxe, peste limita admisă în acte. Consider înțelept că un astfel de cadru legislativ nu se poate aplica având în vedere starea actuală a tehnologiei”, susține Wissing, potrivit Wirtschaftswoche.

Noile norme Euro 7 vor intra în vigoare la sfârșitul anului 2026 și vor abroga regulamentele Euro 5 și Euro 6 de la 1 iulie 2030, conform reglementărilor adoptate în aprilie de Consiliul Uniunii Europene.

Reprezentanții industriei auto din Germania s-au lamentat la aflarea anunțului făcut de ministrul Transporturilor, scrie Der Tagesspiegel.

„Modificarea grilei de măsurare a noxelor pentru omologarea unui vehicul la o dată ulterioară nu se poate aplica retroactiv. În acest context, o interdicție de funcționare este absurdă. Aplicarea retroactivă a noilor proceduri și standarde ar fi, în orice caz, o încălcare a principiului statului de drept și neretroactivității, atât în dreptul constituțional UE cât și în cel german”, precizează asociațiile automobilistice.

Potrivit datelor Autorității Federale de Transport Auto, aproximativ 49 de milioane de mașini circulau în Germania la începutul anului 2024, dintre care peste opt milioane corespund standardelor Euro 5 și Euro 6.

Comisia Europeană clarifică neclaritățile 

Noul regulament specifică explicit că nu se vor mai produce motoare noi sub standardul Euro 7, însă acest punct nu afectează motorizările deja existente pe piață. În acest sens, Comisia Europeană a oferit clarificări pentru a înlătura nelămuririle și confuziile create de scrisoarea lui Wissing. Autoritățile de la Bruxelles au subliniat că nu acceptă măsuri nefavorabile față de cetățeni și producătorii auto.

„Noile norme de poluare nu vor scoate din uz autovehiculele diesel aflate deja în folosință. Respectarea limitelor nu este condiționată de sarcina auto sau stilul de conducere. Ministrul Volker Wissing a indus în eroare publicul. Nu aprobăm măsuri care ar dezavantaja cetățenii și producătorii de automobile. Comisia nu dorește să facă modificări retroactive asupra limitelor de poluare admise pentru mașini. Noul cadru de reglementare al emisiilor este implementabil, indubitabil ”, a declarat comisarul european pentru Piaţa Internă, Thierry Breton, informează Handelsblatt.

Comisia va continua să promoveze soluții care favorizează aerul curat și contribuie la dezvoltarea unui mediu sănătos pentru statele membre, susțin oficialii europeni.